
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Public Service 
Broadcasting Regulation  
in the Commonwealth of 
Independent States  
 
Special Report on the Legal 
Framework for  
Public Service Broadcasting 
in  
Azerbaijan, Georgia, 
Moldova, Russia and Ukraine  
 
 
 
 
 
by Andrei Richter & Dmitry Golovanov  
 
edited by Susanne Nikoltchev  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
European Audiovisual Observatory  
Strasbourg, France  
November 2006 
 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Public Service Broadcasting Regulation  
in the Commonwealth of Independent States 

 
 
 

Special Report on the Legal Framework for Public Service 
Broadcasting  

 
in Azerbaijan, Georgia, Moldova, Russia and Ukraine 

 
 
 
 

published by the European Audiovisual Observatory 
 

Strasbourg, November 2006 
 
 
 
 
 
 

soon also available in French, German, and Russian 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

written by: Andrei Richter & Dmitry Golovanov 
edited by: Susanne Nikoltchev 
proof read by: Danilo Leonardi 

 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 



5 

 
 

Public Service Broadcasting Regulation 
in the Commonwealth of Independent States 

 
 

by Andrei Richter & Dmitry Golovanov 
Moscow Media Law and Policy Center 

 
 
 
INTRODUCTION 
 
 
Until 1990, broadcasting in what then used to be the Soviet Union was state-run only. 
The years 1990-1991 witnessed a booming start for private broadcasting in the region, 
especially in the Ukraine and Russia. Almost overnight, “alternative” television and 
radio surpassed in popularity local state-run broadcasting and started competing for 
listeners and viewers with national stations.1  
 
Due to the “exodus” of the audience that turned to commercial channels, the necessity 
to strengthen new post-Soviet national identities among the population, and the 
collapse of the traditional system of financing and programme production, the 
authorities of the newly independent states faced the need to replace bankrupt – in 
many senses – state-run television and radio systems with an appealing system of 
public service broadcasting. A factor encouraging this process was the insistence of 
the Council of Europe that was joined, one after another, by 9 out of the 15 post-Soviet 
states. Numerous conferences, resolutions, recommendations, and expert opinions 
supported by the Parliamentary Assembly and the Media Division of the Council of 
Europe again and again stated that public service broadcasting is a standard 
mechanism in a European democracy. Additional pressure was applied upon the 
national governments by the office of the Representative on Freedom of the Media of 
the Organization on Security in Europe (OSCE). 
 
A major step in this direction was the adoption of statutes that established the 
frameworks of the future public service broadcasters. Those broadcasters have 
become known as (in chronological order):  
 

• Estonian Radio and Estonian Television (both set up in 1994);  
• Latvian Radio and Latvian Television (1995);  
• Public National Teleradio Organization – Company ”Teleradio-Moldova” (1995),  
• Lithuanian National Radio and Television (1996),  
• Public Teleradio Company in Armenia (2000),  
• Public Service Broadcaster “Television and Radio of Georgia” (2004),  
• Public Broadcasting Company (ITV) in Azerbaijan (2005),  
• Public Service Television “El-TV” in Kyrgyzstan (2005).  

 
In all these countries – with the exception of Azerbaijan and Kyrgyzstan - traditional 
state television companies were shut down with the rise of public service broadcasters. 
 
                                                 
1 Kachkaeva, Anna and Andrei G. Richter. The Emergence of Non-State TV in the Ukraine. 
Canadian Journal of Communication,  4, Vol. 17 (1992). P. 520. Available on the Internet at: 
http://www.cjc-online.ca/viewarticle.php?id=121 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

6 

In the Ukraine a public service broadcasting law was passed in 19972  but it has not 
been enforced yet. Attempts to introduce public service broadcasting by means of 
passing a law were made although unsuccessfully in Russia. From time to time 
discussions on the issue take place in Belarus, Kazakhstan, Tajikistan and Uzbekistan, 
while in Turkmenistan such a debate is non-existent.  
 
This comparative review focuses on five post-Soviet countries in which we find different 
levels of development of a public service broadcasting institution. While Moldova has 
just introduced the third reform of its public service broadcasting system, Georgia and 
Azerbaijan have a short experience of slightly over a year of public service 
broadcasting, the Ukraine completes a decade of failures to put into practice adopted 
legislation on public service broadcasting, while Russia is sitting on the fence struggling 
to determine the necessity of setting up a public service broadcaster by watching the 
experience of its neighbours. The review of legislative models of public service 
broadcasting and their implementation aims at identifying common phenomena in 
transition countries in the process of initializing and setting up a public service 
broadcasting system. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
2 See Andrei Richter, UA – Public Broadcasting Act Enters into Force. 
IRIS 1998-4: 10, available at http://merlin.obs.coe.int/iris/1998/4/article13.en.html 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

7 

 
AZERBAIJAN 
 
 
Historical Background 
 
Activities dealing with the establishment of public service television in Azerbaijan 
started in 2001, when the country joined the Council of Europe. The first bill regulating 
public service television was introduced that year. Lengthy discussions took place 
afterwards in society and the government, with an active participation of the Council of 
Europe experts. A controversial point was a proposal to keep the existing state 
television alongside a future public service television system. This idea was backed by 
the Administration of the President of Azerbaijan and drew strong criticism from 
independent national as well as European experts. In particular, Mr. Karol Jakubowicz, 
the Chair of the Steering Committee on the Mass Media3 of the Council of Europe, 
made a point in his analysis of the bill on public service television in Azerbaijan4 that a 
public service broadcaster, if created, would have to co-exist with the incumbent state 
broadcasting organization. Such a situation, according to the expert, would be 
incompatible with Article 10 of the European Convention on Human Rights and with the 
model of broadcasting universally applied in democratic countries which does away 
with state broadcasters and provides for the dual coexistence of public service and 
commercial broadcasting. 
 
On 2 October 2002 the Statute “On television and radio broadcasting”5 was adopted by 
Milli Mejlis (the national Parliament). It provided for  the parallel functioning of state, 
public service, municipal and private broadcasting. Article 9 of the Statute established 
three general principles that concern the functions of a public service broadcaster.  
 
First, such a broadcaster shall be established according to Article 109 para 32 of the 
Constitution. The constitutional provision in question is one that empowers the 
President of the Azerbaijani Republic to undertake any actions for which both the 
legislature and the judiciary lack competence. That means that the practical steps in 
setting up such a company fall within the powers of the President and are ruled by 
decree.  
 
According to the second principle, the membership of the Broadcasting Council 
(managing body of the public service broadcasting company) shall result from a 
competition between candidates proposed by well-established non-governmental 
organizations (i.e., having more than one thousand members) as well as by civil society 
organizations.  
 
Finally, it was prescribed that the main source for financing such a company is the 
license fee (unless the law prescribed otherwise). 
 
By January 2004 the Parliament had passed a bill regulating public service 
broadcasting activities in three readings. The bill had been submitted by the President, 
                                                 
3 Since 2005 the Steering Committee on the Mass Media (CDMM) has been renamed the 
“Steering Committee on the Media and New Communication Services” (CDMC). 
4 Analysis and Comments on Law of Azerbaijan Republic on Public TV-Radio Broadcasting 
(Strasbourg, 16 February 2004), available at 
http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/3_assistance_programmes/legislatives_exp/azerbaij
an/atcm(2004)005_en.asp#P28_229  
5 Available at: http://www.medialaw.ru/exussrlaw/l/az/tv.htm 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

8 

who, however, on 3 March 2004 vetoed it,6 after the document had been strongly 
criticized by the Council of Europe. In its Resolution 1358 (2004) “Functioning of 
democratic institutions in Azerbaijan”, the Parliamentary Assembly deplored the fact 
that “the commitment undertaken by Azerbaijan to transform the two existing state 
channels into truly independent public service broadcasting organisations was not 
fulfilled. The Assembly regrets that the draft law on public television currently being 
examined by the Parliament was not submitted to the Council of Europe for a final 
appraisal”.7 
  
The redrafted bill “On public service television and radio broadcasting” was passed 
again and finally signed into law by President Ilham Aliyev on 28 September 2004.8 On 
5 November 2004 the President issued a decree for the implementation of the statute.9  
 
These two acts established legal and organizational guarantees for the functioning of 
the national public service broadcasting system. The Public Television Company 
started its broadcasts on 29 August 2005 after a ceremony with the participation of the 
President, and Public Radio began broadcasts in January 2006. 
 
In its Resolution 1398 (2004) “Implementation of Resolution 1358 (2004) on the 
functioning of democratic institutions in Azerbaijan”10 the Parliamentary Assembly of 
the Council of Europe welcomed the adoption by the Azerbaijani Parliament of the law 
on public service broadcasting and called on the Azerbaijani authorities to implement 
its provisions of the law. In a Report of 14 July 2005 on an assessment visit to 
Azerbaijan the Representative on Freedom of the Media of the OSCE Mr. Miklós 
Haraszti provided some additional conclusions:11 he emphasized that the 
transformation of a part of state TV broadcasting into a public service channel did not 
concern Channel 1 which continued to be state-run. Moreover, the management 
chosen to run public service television, Mr. Haraszti noticed, had been widely criticized 
as not being independent.  
 
 
Legal Status of the Public Service Broadcaster  
 
According to the Statute “On public service television and radio broadcasting” such a 
broadcaster shall be an independent legal entity established to provide public service 
broadcasting.  
 
The above-mentioned decree of 5 November 2004 in its para. 1 and 2 stipulates that 
public service broadcasting shall be set up on the basis of Channel 2 of the State 
Azerbaijani Television and Channel 1 of the State Azerbaijani Radio. It also provided 
for the transfer of the channels’ property to the Broadcasting Council (managing body 
of the Public Broadcasting Company ITV). Para 3 of the Decree prescribes that  the 
National Council of Television and Radio (NCTR) initiate the process to create the 
                                                 
6 See Report “????? ??????? ???? ? ? ? ? ? ????????????: ????????? ?????? ? 
??????????” (Political Institutions of Azerbaijan: dichotomy of text and reality) by Rakhman 
Badalov and Niyazi Mekhti, available at: www.idea.int/europe_cis/upload/rahman-
niyaz_rus_edi.pdf. 
7 See: http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta04/eres1358.htm 
8 Available in Russian at http://www.medialaw.ru/exussrlaw/l/az/pubtv.htm and in English at 
http://www.internews.az/eng/legislation/6.shtml 
9 Available at: http://www.day.az/news/society/15567.html. 
10 Available at: 
http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta04/eres1398.htm. 
11 The text of the Report is available at: 
http://www.osce.org/documents/html/pdftohtml/15783_en.pdf.html. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

9 

Broadcasting Council, and delegates to the NCTR the competence of the supervisory 
governmental authority prescribed by the Statute “On public service television and 
radio broadcasting”.  
 
The National Council of Television and Radio, in turn, was established along the lines 
set out in a decree of the Azerbaijani President. On 11 October 2002, three days after 
the Statute “On television and radio broadcasting” came into legal force, the President 
adopted a Regulation governing the activities of the NCTR. According to the Regulation 
in question, the Council shall perform the following main functions concerning 
broadcasting in the country: regulation of broadcasting activities, licensing, exercise of 
controlling functions, and protection of the interests of the audience. The Council 
consists of nine members appointed for six years by the President of Azerbaijan. The 
lack of any specific criteria for appointment to the Council as well as the exclusive 
authority vested on the head of state in appointment decisions seriously undermine the 
independence of the NCTR.12  
 
Article 5 of the Statute “On public service television and radio broadcasting” stipulates 
that broadcasting licenses and frequencies for public service broadcasting shall be 
granted without any time limits and free of charge. The public television company 
obtained such a license in September 2005.  
 
 
Economy of ITV 
 
In every case where public service broadcasters were established in post-Soviet 
countries the national law-makers envisaged a system of license fees as the backbone 
of the broadcasters’ economies. This was seen as a guarantee of independence from 
government of extreme importance for the functioning of broadcasting companies. 
Unfortunately, one after the other, the authorities buried this idea arguing it was 
impractical and too difficult to implement. So far Azerbaijan remains the only exception 
to the rule. The prescription of a license fee still appears in Article 26 of the Statute “On 
public service television and radio broadcasting” to be introduced by 1 January 2010 or 
even earlier.13 
 
The Statute authorises the public service broadcaster to own  property (para 4.2 of 
Article 4); however, the law stipulates that the said property may be used only for goals 
of public service broadcasting and may not be privatised or sold except if prescribed by 
law (paragraph 4.4). These provisions may be interpreted as protecting the integrity of 
state property that is now part of the public broadcasting company’s assets.  
The fifth chapter of the Statute “On public service television and radio broadcasting” 
establishes a complex system for the financing of the public service broadcasting 
service. According to paragraph 1 of Article 23 the sources of financing shall be: a 
license fee (as the main source), advertising, sponsorship, donations, and sales of 
programme content. Until the introduction of a license fee, the main source of finance is 
the national budget. The Statute does not establish a minimum amount of finance to be 
received from the national budget; however, it guarantees an annual increase. As to 
the amount of permitted advertising the law authorises a maximum of 15 per cent of 
daily television broadcasting time (in practice, advertising does not exceed 1 per 
                                                 
12 See the Report of 14 July 2005 on Assessment Visit to Azerbaijan of the Representative on 
Freedom of the Media of OSCE, available at 
http://www.osce.org/documents/rfm/2005/07/15783_en.pdf. 
13 Paragraph 4 of the Decree of 5 November 2004 authorised the Government of the 
Azerbaijani Republic to work out the proposals on development of the legislation in the sphere 
of public broadcasting including the formulation of principles of the license fee collecting. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

10 

cent).14 It also includes a number of content and placement requirements for the 
dissemination of advertising. 
 
The company’s budget for the first year of broadcasting – 2005 – drew up 10 billion 
Azerbaijani old manats (1 euro equalled then 5,600 manats).15 Initially the budget was  
expected to be half that amount, but the Government managed to provide ITV with 
additional financing. The sufficient provision of funding in this case was, of course, a 
positive sign for the public broadcasting company. However, the Government’s power 
to change financial rules at its own discretion could potentially be used as an 
instrument for exerting pressure on ITV. 
 
In this context it is important to take into account a number of additional issues 
regarding the economic grounds for the functioning of the public broadcaster. 
Particularly, according to Mr. Jahangir Mammedli, the Chairman of the Broadcasting 
Council of the Public TV and Radio Company of Azerbaijan (see below), in order to 
become fully operational the public service television would need an annual budget of 
at least 30 million euro.16 
 
The adequacy of the financial arrangements of the public service broadcaster may be 
best judged by looking at the different approach that the government takes with regard 
to the state broadcaster. In the same year 2005 the sum of money from the state 
coffers given to state-run AzTV was 71 billion old manats17 Clearly the well-being of the 
state-owned rather than the public service broadcaster is a priority for the authorities. 
 
The Statute “On public service television and radio broadcasting” includes guarantees 
for the transparency of the public broadcasting company. According to its Article 10 
both regular and special audits shall take place. However, the law contains neither 
criteria for choosing particular auditors, nor for the periodicity of the audit. 
 
Governing Bodies and System of Management of the Public Service Broadcaster 
 
Chapter 4 of the Statute “On public service television and radio broadcasting” sets out 
the system of management of the public broadcasting company. There shall be two 
major managing bodies according to paragraph 1 of Article 16: the Broadcasting 
Council and the Director-General.  
 
The Broadcasting Council consists of nine members which the Parliament of the 
Azerbaijani Republic elects from among candidates proposed by non-governmental 
organizations. To this end, each organization (or group of organizations) names two 
candidates for the Broadcasting Council and the parliament chooses one of the two for 
each seat. As a result four members are chosen by the Confederation of Trade Unions, 
the National Academy of Sciences, the Council of Entrepreneurs, and the Press 
Council (self-regulatory body for the journalistic profession) and the remaining five are 
candidates proposed by youth organizations, women societies, sports federations, 
                                                 
14 ??????????, ??????? ”???????????? ? ?????????? ???????? ? ????????????? ?” 
(Public Service Television Accused of Bias) /Caucasus Reporting Service (Russian) No. 338. By 
the report of the Centre of Journalism in Extreme Situations at the Union of Journalists of 
Russia of 18 May 2006. 
15 See, http://www.day.az/news/hitech/26984.html. 
16 See the Report of 14 July 2005 on Assessment Visit to Azerbaijan the Representative on 
Freedom of the Media of OSCE. 
17 According to information of Fariz Ismailzade provided in the Report “???????????? ?????  
?? ???????????????  ??? ?????????  ???????????” (Arguments on Azeri Public Service 
Television Go On) , available at: 
www.eurasianet.org/russian/departments/rights/articles/eav120904ru.shtml. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

11 

religious confessions and creative (arts and literature) organizations. During their term 
in office members may neither work in public bodies nor in broadcasting or advertising 
companies. They must be citizens of Azerbaijan and have working experience in 
broadcasting, the press, information, culture, finance, TV technology or similar areas. 
The first Council was elected in 2005 and chaired by Mr. Mammadli Jahangir Abdulali, 
Chairman of the Department of Theory and Practice of Journalism of Baku State 
University, who in 2003-2005 was Deputy Chairman of the Press Council.18 
 
The Broadcasting Council enjoys the following substantial powers: it adopts its own 
charter and by-laws; it elects the Director-General of ITV and can terminate the 
Director-General’s appointment before the end of the regular term; upon demand by 
the Director-General the Broadcasting Council appoints and dismisses deputies to the 
Director-General; prepares and approves job descriptions and internal rules of ITV; 
approves the policy statement, the ITV’s budget and its annual report; sets the 
technical standards of ITV’s broadcasting. Its approval is necessary for ITV to start new 
services, to buy or sell real estate, to obtain bank credits and accept financial 
obligations.  
 
The Director-General elected by the Broadcasting Council is engaged in the day-to-day 
management of the company. He or she is responsible for the preservation of the 
assets of the public service broadcaster, represents the company in court and abroad. 
His or her main duties include decisions on programming, personnel, budget and 
contracts. 
 
Changes were introduced to in the course of the law-making process to the 
requirements for membership of managing bodies . Originally the key figures were to 
be appointed by the President of the Republic. However, because of criticism from 
European experts and pressure from civil society organizations the powers in question 
were handed over to Parliament.  
 
On 15 April 2005, Parliament elected the members of the Broadcasting Council. The 
next day a Member of Parliament, Ismail Omarov, was appointed Director-General by 
the Broadcasting Council by a majority of six to three votes. Mr. Omarov is a 
controversial figure: while working for state television, he had accused the political 
opposition of high treason. Conflicts between the Director-General and the opposition 
are frequent. At a meeting on August 2005, the opposition political coalition “Azadlyg” 
demanded the dismissal of Mr. Omarov. 
 
 
Content Requirements 
 
A research on ITV programmes made in October and November 2005 indicated the 
following proportion of different genres. Information and current affairs occupied 17.5 
per cent of total airtime in November (in October – 17.4 per cent), educational 
programming took 25 per cent (in October – 18.3 per cent), entertainment – 53.4 
percent (in October – 58.5 percent). Advertising and promotion of its own programming 
was 2.5 and 1.6 percent of time (in October – 4.8 and 1 percent) respectively.19 
 
                                                 
18 For the list of the Broadcasting Council members and their functions (in English), see the web 
site of the Council at: http://www.itv.az/english/broadcasting_council.php 
19 ???????,  ? .  ??? ?????????? ????? ??????????. ?????????? ???? ??????? 
????????? (ITV Becomes Less Biased – Says Najaf Najafov Foundation / Zerkalo newspaper 
(Baku), 27 December 2005. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

12 

The production of programmes, content issues and advertising rules are regulated by 
the third chapter of the Statute “On public service television and radio broadcasting”. 
Two fundamental duties of the public service broadcaster are to be found there: one is 
to supply the audience with official information and the other is to meet the needs of 
most groups of society in receiving diverse and pluralistic information. Under “official 
information” the Statute means information – provided by governmental officials – that 
contains messages important for public safety (for instance, about emergencies, 
natural disasters, etc.) or mirrors the official point of view on matters important to the 
public. The public service broadcaster is under an obligation to disseminate official 
information without any modification and cannot be held liable for the content of such 
information (Article 11). Article 13 of the Statute also sets out some additional 
requirements aimed at providing diversity of political opinions. In particular, its para. 1 
sets out the obligation for  the broadcaster to take into account in its programmes the 
different political ideas, religious beliefs, and opinions circulating in society. According 
to para. 8 information programmes shall fulfil the following requirements: neutrality, 
impartiality, independence, and differentiation between fact and commentary. 
 
The principle of diversity in the public service broadcaster’s programmes was called 
into question during the 2005 electoral campaign. The “Azadlyg” coalition claimed that 
ITV paid no attention to their points of view when reporting about the electoral 
campaign.20 In response, the Director-General of the Public Broadcasting Company 
issued a statement saying that the opposition was the only force in society who was 
unhappy with ITV’s activities.21 
 
The Statute “On public service television and radio broadcasting” contains protectionist 
requirements. The law says that a priority for the Public Broadcasting Company is the 
dissemination of audiovisual production made in Azerbaijan (Article 13 para. 6), it 
requires that programmes be primarily in the state language (Azerbaijani) (Article 12). 
An all-purpose norm in the Statute (para 1 Article 12) requires the public service 
broadcaster to air  broadcasts in the languages of national minorities. However, there 
are no requirements as to the amount and placement of such broadcasts. In practice, 
75.8 per cent of news and current affairs programmes are in the state language, 13.5 
per cent are in Russian, and 10.7 per cent in English.22 Mr. Omarov declared recently 
that the public service broadcaster should start producing programmes in Armenian for 
the Armenians living in the Karabakh region in order to convince them  to resist the 
“Armenian occupation” of the area.23. At the same time the largest national minority 
group in the country, the Lezghins, are not catered for with programmes in their own 
language. It seems that the protection of national minorities is not a primary concern of 
ITV’s activities. 
 
Still ITV is making progress. The first monitoring of the programmes conducted by the 
Najaf Najafov Foundation and sponsored by the Soros Foundation in September and 
October 2005 revealed that public service broadcasting devoted more time than any 
other channel to election campaigning. Political bias was noted in 29 per cent of current 
affairs programmes, while 71 per cent of the content was impartial.24 A second stage of 
the same monitoring exercise conducted a year later showed that while 21 per cent of 
                                                 
20 http://www.day.az/news/politics/37889.html 
21 http://www.day.az/news/politics/34417.html 
22 Kerimov, R."??? ? ??????????? ????????". ? ???? ????????? "???????? ?????" ???? 
??????? ????????? ??????? ??????? ??? ??????????? (ITV and Civil Society. During 
Roundtable Najaf Najafov Foundation Announced Monitoring Results / “Eho” newspaper 
(Baku), 12 September 2006. 
23 Interview with Mr. Omarov available at: http://www.day.az/news/politics/28145.html. 
24 Report of the Turan news agency of 2 November 2005. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

13 

news and current affairs content was biased  already 79 per cent met the impartiality 
requirements.25 
 
 
Control over Activities of the Public Broadcasting Company  
 
The National Council of Television and Radio is authorised to issue warnings to the 
managing bodies of the public broadcasting company. If the  warnings are disregarded, 
the NCTR has the right to bring an action before a court of law in order to suppress 
violations of the law (Art. 22 of the Statute “On public service television and radio 
broadcasting”). The NCTR has not issued any warnings so far. 
 
In turn, the Broadcasting Council can send memoranda to the Director-General 
regarding violations of the Statute “On public service television and radio broadcasting” 
in programmes with suggestions on how to remedy violations (Art. 20 of the Statute 
“On public service television and radio broadcasting”). The Broadcasting Council has 
not issued any warnings so far. 
 
The law does not provide for mechanisms to involve civil society organizations in the 
exercise of control over the activities of the public service broadcaster. Consumers 
have the right to send petitions and requests to the Director-General of the Company 
who shall respond “if necessary”. It is peculiar to see a Statute that gives no powers to 
the Broadcasting Council to receive complaints and requests from consumers when the 
body in question is supposed to represent the public interests. 
 
Critics of the system of public service broadcasting as it functions in Azerbaijan pointed 
to the lack of public control over activities of ITV. In particular, Zeinal Mamedli, a 
member of the national Press Council and Professor of the Faculty of Journalism of the 
Baku State University, called for the termination of the current public service 
broadcasting system. Dr. Mamedli argued that society does not participate in the 
control of the activities of ITV and therefore ITV  does not have in fact the status of a 
public service broadcaster.26 
 
 
Recent Developments 
 
In October 2005 ITV could broadcast to 75 per cent of the territory of Azerbaijan.27 
According to Mr. Ilham Akhadov, the Director-General of the Centre “Teleradio” (a 
telecommunications provider affiliated with the Ministry of Telecommunications), ITV 
reached 85 per cent of the national territory in July 2006.28 In comparison, the state 
television AzTV covers 99 per cent of the territory of Azerbaijan. 
 
In August 2006 an OSCE mission to Baku published a preliminary statement on public 
service broadcasting in Azerbaijan. The research carried out by the OSCE office 
included meetings of ITV representatives with experts from the British Broadcasting 
Corporation (BBC). A BBC team interviewed key staff and met local media experts to 
discuss the broadcaster's editorial policy, the role of the National Council of Television 
and Radio, programming, technical infrastructure and training programme. According to 
                                                 
25 Kerimov, R. Op. cit. 
26 Interviews with Mr. Mamedli is available at: http://www.day.az/news/politics/30626.html, 
http://www.iwpr.net/?apc_state=henicrs200605&l=ru&s=f&o=261503 
27 “???????????? ??????????? ?????????? ? ???????” (Public Service Television Starts 
Broadcasting/ “525-? ??????” (525th Newspaper) (Baku), 30 August 2005. 
28 Interview with Mr. Akhadov is available at: http://www.day.az/news/hitech/55196.html 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

14 

the OSCE, the managers of the public television company had succeeded in the 
provision of an effective system public service broadcasting.29 
                                                 
29 A detailed report on the assessment findings has yet to be published. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

15 

GEORGIA 
 
 
Historical Background 
 
After the resignation of President Eduard Shevardnadze following the “Rose 
Revolution” of 22 and 23 November 2003, early presidential elections and new 
parliamentary elections took place in January and March 2004 respectively. Mikhail 
Saakashvili and his political bloc took over the leadership of the country. The 
transformation of state broadcasting into public service television and radio had been 
on his electoral programme. The practical work on the relevant bill started almost 
immediately after he took office. Even before the introduction of the bill in Parliament  
about 2500 out of 3000 employees of the state broadcaster were made redundant.30  
 
The Georgian Parliament discussed the bill “On broadcasting” for two weeks before  
adopting it. The bill was signed into law on 23 December 2004 and entered into force 
on 18 January 2005. The first aim of the statute was to initiate public service 
broadcasting in Georgia (Art. 1). Almost immediately the State TV and Radio Company 
of Georgia became the Public Service Broadcaster “Television and Radio of Georgia” 
which started broadcasting over two TV and three radio channels. This move was 
welcomed by resolutions of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe,31 
which had not even raised the issue of introducing public service broadcasting in 
Georgia as the bill “On broadcasting” was already adopted.  
 
The Statute “On broadcasting” established the National Commission on 
Communications (NCC) as the main independent regulatory authority for broadcasting. 
NCC members are proposed by the President of Georgia, approved by the Georgian 
Parliament and then appointed by the President of Georgia. 
 
 
Legal Status of the Public Service Broadcaster  
 
According to the Statute “On broadcasting” the Public Service Broadcaster “Television 
and Radio of Georgia” is a single public service broadcasting company established by 
national law. The company is part of the state assets and is a legal entity under public 
law which is financed from public sources; it is independent from the state authorities, 
accountable to the public and may not be under control and command of any office of 
the State (Arts. 1, 15).  
 
 
The Economics of the Public Service Broadcaster 
 
According to the Statute “On broadcasting” the budget of the Public Service 
Broadcaster “Television and Radio of Georgia” is to be approved by the Board of 
Trustees (see below). It shall consist of [license] fees and other legal sources. Fees 
shall be paid on a monthly basis by all physical persons who are taxpayers in Georgia 
(Art. 33). The transitional provisions of the Statute state, though, that until the relevant 
                                                 
30 “??????? ????? ? ???? ???????????? ? ?????????? ??????”(Today Public Service 
Television of Georgia Started Broadcasts).  / By the report of the Centre of Journalism in 
Extreme Situations at the Union of Journalists of Russia of 20 December 2004. 
31 Resolution 1415 (2005) “Honouring of obligations and commitments by Georgia” and 
Resolution 1477 (2006) “Implementation of Resolution 1415 (2005) on the honouring of 
obligations and commitments by Georgia”. See: 
http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta06/eres1477.htm 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

16 

provisions of Article 33 are enforced, the state budget will be the main source of 
funding for the Public Service Broadcaster. It is not clear when the transitional 
provisions are to expire and payment of the license fee becomes a requirement (as is 
the case in Azerbaijan). The amounts allocated from the state budget shall not be lower 
than 0.15 per cent of the gross domestic product of Georgia. 
 
The budget of the Public Service Broadcaster in 2006 was 16 million lari, out of which 
11.5 million lari came from the state budget (1 euro equals 2.21 lari).32 At the same 
time, according to the Director-General of the Public Service Broadcaster, if one takes 
into consideration the 0.15 share of the GDP, the national budget should be providing 
the broadcaster between 18 to 20 million lari. Moreover, the company’s debts as of 
2005 amounted to 6 million lari. Revenues from advertising (see below) amounted to 
3,000 lari per month in the same year.33 
 
In a resolution adopted on 24 January 2006, the Parliamentary Assembly of the 
Council of Europe called on the Georgian authorities to “complete without any delay the 
transfer of property to the public service broadcaster and guarantee its financial 
sustainability and political independence”.34 
 
The Statute “On broadcasting” provides for an external annual audit of the company. 
The auditor shall be selected by the Board of Trustees on the basis of an open 
competition. 
 
 
Governing bodies and system of management of the public service broadcaster 
 
By the Statute “On broadcasting” the governing bodies of the public service 
broadcaster are the Board of Trustees and the Director-General (para 1 Article 22).  
 
The key functions of the Board of Trustees are as follows: 
 

a) to determine the programme priorities of the Public Service Broadcaster (see 
below); 

b) to approve regulations of the public service broadcaster submitted by the 
Director-General; 

c) to approve the budget for the public service broadcaster and its implementation 
report submitted by Director-General; 

d) to approve a quarterly report on the activities of the public service broadcaster; 
e) to approve contracts concluded by the Director-General that involve an amount 

over  one per cent of the Public Broadcaster’s  budget;  
f) to determine the duties and the salary of the Director-General. 

 
                                                 
32 Media.Ge (Tbilisi-based electronic information bulletin in Russian language).  No. 54, 2 March 
2006. Source: www.media.ge 
33 “???????? ? ??????? ? ?????? ??? ?????????? ??????????? ???? ????. ???????? 
????????? ??????? «??? -??????» ???? ?????????? ? ??????????? ?????? ???? 
????????????? ??????????? ?????? ????? ????????????”.(Too Early to Talk on 
Existence of PSB in Georgia. Interview with Tamar Kintsurashvili, Director-General of PSB of 
Georgia / “???????????????? ? ???????? ????-?????. ??????” (Media Law and Practice. 
Georgia journal). No.1, 2005. See: 
http://www.medialaw.ru/publications/zip/national/new/ge/3.htm#2 
34 Resolution 1477 (2006) “Implementation of Resolution 1415 (2005) on the honouring of 
obligations and commitments by Georgia”, see: 
http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta06/eres1477.htm 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

17 

Meetings of the Board of Trustees are held at least once a month. Special meetings 
are called by the Chair of the Board on his or her own initiative or at the request of one-
third of the Board members, the Director-General or an auditor of the public service 
broadcaster.  
 
The Board of Trustees prepares an annual report on the activities of the public service 
broadcaster to be presented to the President of Georgia, the Parliament, and the NCC; 
the report is to be published in the press. The report inter alia contains information on 
the current and future programme priorities; on the current and future programme 
schedules; on independent productions and their producers; on the number of 
complaints received and their analysis; on the content of public consultations held by 
the Board and the suggestions made by the citizenry; on the next year’s budget of the 
public service broadcaster; the financial report of the previous year; and on the results 
of internal and external audits.  
 
The Board of Trustees also takes part in the drafting a Code of Conduct for 
Broadcasters, prescribed by the Statute. The Code is to be approved by the National 
Commission on Communications. A number of Georgian NGOs with the support of 
experts from the European Union are still drafting this code. 
 
The Board has nine members each serving for six years with three members rotating 
every two years. No trustee can serve for more than two consecutive terms. The Chair 
and his or her deputy are elected by the trustees at their first meeting. 
 
The system for appointing members of the Board of Trustees is somewhat complex. 
The candidates are selected in an open competition. A hundred days before the 
expiration of the term in office of a trustee or within 10 days of his/her resignation (in a 
number of cases such a resignation is called for by the Statute “On broadcasting”) or 
his/her death the President of Georgia issues a decree on opening the competition to 
fill the vacancy. A candidate should enjoy public respect, have college education and at 
least five years of working experience. Anyone can put forward a candidacy within 30 
days of the date of issue of the decree. If less than three candidacies are put forward 
during this period, a new competition must be announced. Within 10 days after the end 
of the period for submitting candidacies the list of candidates must be published by the 
press. Within 10 days after publication the President, taking into consideration the 
qualifications of the candidates according to requirements, selects at least three 
candidates for each vacancy and presents them to Parliament. Within 30 days after 
that event, Parliament by secret ballot chooses the new trustee, who is to be appointed 
by the President. The chosen candidate should have the approval of no less than 50 
per cent of all deputies in Parliament. If no candidate reaches such a majority, the 
President is to present new candidates within 50 days after the voting took place, 
following the same procedure.  
 
The list of potential conflicts of interest that would prevent a trustee to fill a vacancy 
shall be verified. Cases of conflict of interest include a ban for a trustee to be – at the 
same time – an official of any other administrative body, to be a member of a political 
party, to have any paid job at a broadcasting company, to own stock of a broadcaster 
or a company producing works and/or services for a broadcaster, to be a manager, 
representative or a consultant of a broadcaster or a company producing works and/or 
services for a broadcaster, or to have any direct or indirect economic interest in regards 
to such companies. Some of these bans apply also to family members of a trustee.  
 
The Board of Trustees was appointed in July 2005. Its chair is Mr. Levan Tarkhnishvili, 
who was originally a forest engineer, but after the collapse of the Soviet Union earned 
a degree from the Central European University and later worked in the Georgia offices 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

18 

of the Eurasia Foundation.. The Board counts among its members a former University 
professor and Executive Director of the Soros Foundation; an internationally trained 
sociologist; a composer of songs; a professor of European public law at Tbilisi 
University; a investigative journalist; the President of the Georgian Associations of 
Radiologists and Telemedicine Professionals; and Nino Ananiashvili, a world-known 
ballerina, formerly at the Bolshoi Theatre in Moscow. 
 
The Director-General is elected by the Board of Trustees for the term of six years 
following an open competition. The Director-General performs managerial duties and 
represents the public service broadcaster in its relation with third parties. The current 
Director-General is a 35-year old woman journalist who was elected on 19 August 
2005. 
 
 
Content Requirements 
 
Public service broadcasting is based on the principles of independence, impartiality 
and honesty of its programmes. The purpose of its establishment is to produce and 
make available for the public high quality TV and radio programmes free from any 
political, religious and commercial pressure, openly presenting in a balanced way the 
different views of the public and allowing various social groups make more noticeable 
their involvement in the process of developing  a democratic society. Public service 
broadcasting will promote the introduction of democratic values and institutions, foster 
national identity , and the formation of a well informed society with active citizenry. 
 
An important demand to the public service broadcaster is to preserve an equal share 
for news, current affairs, educational, cultural, and sports programmes.  
 
The Statute “On Broadcasting” prescribes that coverage of events in Georgia, its 
regions, and in the world shall be timely and pluralistic. News shall be broadcast in 
prime time, the same applies for current affairs programmes and election debates (Art. 
16).  
 
No less than 25 per cent of its airtime shall be allocated to programmes produced by 
independent companies. Programmes shall reflect ethnic, cultural, linguistic, religious, 
gender and age differences in society. Indeed, the public service broadcaster 
disseminates evening news programmes with simultaneous translation in areas 
populated by the Azerbaijani minority.  
 
The public service broadcaster, says the Statute, shall disseminate programming for 
children and young people. A rare demand in a country in the Commonwealth of 
Independent States (CIS) also imposed by the Statute is to broadcast programmes for 
those in the audience “with limited physical capabilities”. 
 
In order to prevent pressure from commercial interests, advertising during programmes 
is limited to 30 minutes per day, tele-shopping is reduced to an additional 15 minutes 
per day. Advertising and tele-shopping combined is limited to six minutes per hour. 
Advertising is allowed only on week days and only during breaks between programmes 
and natural pauses during sports events. 
 
The Board of Trustees determines programme priorities of the public service 
broadcaster of Georgia, by taking into account the public opinion research and the 
main directions of state policy in the area of broadcasting.  
 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

19 

The programme priorities of the public service broadcaster were approved by the 
Board of Trustees for the first time in October 2005.35 They defined the priority 
objectives of the public service broadcaster as: 
 

• To provide for the adequate information of the public on social, political and 
cultural processes taking place both in the country and abroad;  

• To show the diversity of interests, values and views existing in the country, to 
promote public dialogue and discussion;  

• To promote civic education, providing those who are active participants in public 
life with an adequate knowledge on science, history, and different areas of 
public thought;  

• To provide the public with high quality products of modern and classical arts.36  
 
The following quotation  from the instructions part of the document concerning 
coverage of international events illustrates the level of detail in programme priorities: 
“The public service broadcaster should cover in its programmes global events. The 
events should be analyzed firstly from the perspective of their influence on Georgia. 
During coverage the focus should not be exclusively on political and economic issues. 
News and achievements in cultural, sports, scientific and other spheres should also be 
addressed. The activity of international organizations, as well as the role that Georgia 
plays in these organizations should also be covered.  
 
The public service broadcaster should widely cover life and current affairs in Georgia’s 
partner and neighbouring countries. Special attention should be paid to Georgia’s 
relationships and cooperation with those countries. 
 
When covering international events, initiatives related to global, regional and sub-
regional security should be prioritized.  
 
Programmes should address the processes of Georgia’s international integration. 
Special attention should be paid to Georgia-NATO and Georgia-EU relationships”.37  
 
The programme priorities were developed for 2006, a transitional year for the new 
system, with the purpose of demonstrating the Board’s vision concerning current main 
values and development directions for public service broadcasting.  
 
The public service broadcaster ensures the transparency of its activities; it organizes 
regular meetings with society aimed at achieving a better expression of the interests of 
the public, and taking into consideration issues that matter to citizens. For that reason, 
public councils shall be established within the Board of Trustees. Although so far those 
councils have not been established, a stated goal is that, after the establishment of 
those public councils, this first version of the Board’s vision will be widely discussed by 
the general public leading to the preparation of a three-year programme for further  
development of public service broadcasting and programme priorities. 
 
 
Control over Activities of the Public Broadcasting Company  
 
The personnel policy of the governing bodies of the public service broadcaster came 
under sharp criticism from the deputies of the majority party in Parliament in February 
                                                 
35 Media.Ge. No. 3, 1 November 2005. Source: www.media.ge 
36 See the official web-site of the Board of Trustees of the Public Broadcaster “Television and 
Radio of Georgia” at: http://www.geotvr.ge/board/english/prior.html 
37 Ibid. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

20 

2006 when several journalists lost their jobs. The protests in Parliament were 
supported by the trade unions. The former employees also complained to the Public 
Defender (Ombudsman) of the Republic. In response, the Director-General noted that 
the Parliament had no right to interfere in the activities of the company and can only 
express views upon hearing the annual report of the public service broadcaster.38 
                                                 
38 Media.Ge. No. 54, 2 March 2006. Source: www.media.ge 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

21 

MOLDOVA 
 
 
Historical Background 
 
Moldova was the first country of the CIS to introduce public service broadcasting. 
Indeed, the first steps towards the goal of creating public service television were taken 
during late Soviet times when the Parliament adopted a Resolution39 giving equal and 
free of charge access to National Television and Radio to organizations that functioned 
according to the Statute “On political parties and other public and political 
organizations”.  
 
On 3 October 1995 the Statute “On Television and Radio”40 was adopted. The Statute 
authorised the operation of public service broadcasters and declared the 
transformation of the State Company “Teleradio-Moldova” into a public institution of 
television and radio. In 1996, a new Charter of “Teleradio-Moldova” was approved by 
the Government. The Company was labelled in the Charter the only public service 
broadcasting institution in the Republic of Moldova. 
 
In 2002 there was a political crisis. Opposition parties and journalists of “Teleradio-
Moldova” protested against inter alia lack of access for the opposition to programmes 
of the public service broadcaster. The Parliamentary Assembly of the Council of 
Europe in its Resolution N 1280 (2002) regarding the “Functioning of democratic 
institutions in Moldova”41 expressed concern about those events in Moldova at the 
beginning of 2002. It urged the Moldovan authorities to end the censorship of television 
programmes and urged them to grant all opposition political parties a generous access 
to discussion programmes. It urged the Moldovan Government and Parliament to 
embark without delay on transforming “Teleradio-Moldova” into an independent public 
corporation, and in particular the Resolution demanded: “an immediate start of work by 
the relevant parliamentary committee; the possible resumption of consideration of the 
draft legislation examined by the previous legislature; and assistance of Council of 
Europe experts in defining the public service status of the Moldovan radio and 
television corporation. This work should be completed by the end of the current 
parliamentary session, on 31 July 2002”.42 
 
On 26 July 2002, Parliament passed the Statute “On Public National Broadcasting 
Company ’Teleradio-Moldova’”.43 This law satisfied neither the Council of Europe, nor 
the journalistic community or the opposition. This time the Parliamentary Assembly of 
the Council of Europe in its Resolution 1303 (2002) invited the Moldovan authorities to  
revise, during the autumn of 2002, the Statute “by genuinely involving civil society, 
associations representing the media and the political opposition in discussion, and by 
taking on board the recommendations made by the Council of Europe’s experts”. In 
particular, the Assembly requested that revision of the provisions on the composition, 
appointment and powers of the Supervisory Board (managing body of the Broadcasting 
                                                 
39 Resolution “?  ?????????????? ???? ???  ? ??????  ??? ????????-????? ??????? 
???????????? ????? ??????? ???? ????????????? ???????? ??????? ?? ????????????  
?????? ??????????” (“On providing parties and other public and political organizations the right 
to use free of charge air of the National Radio and Television Company”), N 785 of 18 
November 1991, available at: 
http://www.justice.md/lex/document_rus.php?id=4AB7C70C:361DC6CB  
40 Available at: http://justice.md/lex/document_rus.php?id=9E0042E2:72BF64AE. 
41 Available at: http://assembly.coe.int/Documents/AdoptedText/ta02/eres1280.htm  
42 Ibid. 
43 Available at: http://justice.md/lex/document_rus.php?id=B1A533FA:E00A5A81. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

22 

Company) “be the subject of the widest possible consultation”.44 Amendments were 
introduced in 2003; however, the opposition indicated that they were dissatisfied with 
the legislation.  
 
Recommendation 1721 (2005) of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe 
regarding the “Functioning of democratic institutions in Moldova” called on the 
Committee of Ministers to “require the Moldovan authorities to submit all draft 
legislation in the relevant areas to the Council of Europe for expertise prior to its 
adoption”45 particularly in relation to Moldovan legislation on broadcasting. 
 
In the beginning of 2006 criticism of the status of public service television reached its 
peak. In May 2006 a group of ambassadors from EU Member States and 
representatives of the OSCE, the Council of Europe, and the European Commission in 
Chisinau issued a statement calling upon the Moldovan authorities to intensify the 
reform of “Teleradio-Moldova” in order to create genuine public service television. 
 
Shortly before that event, on 6 April 2006, the Audiovisual Code of the Republic of 
Moldova – an act seeking the full codification of audiovisual legislation – passed a first 
reading in Parliament. It included a number of innovations changing the conditions for 
electronic mass media but, at the same time, it retained some provisions and 
institutions which had already been criticised by experts. The debate on the text of the 
bill was intense, this time with the participation of critics from the political opposition, 
the journalistic community, and European experts46 and the second (final) reading took 
place on 27 July 2006. As a result of the debate Parliament made into law a  changed 
version of the bill mostly responded to the needs of the government. The President of 
Moldova promulgated the Code on 4 August 2006; it entered into force on 16 August 
2006.47  
 
The Audiovisual Code of the Republic of Moldova replaced both the Statutes “On 
Television and Radio” and “On Public National Broadcasting Company ‘Teleradio-
Moldova’”. In order to understand the development of regulation of the public service 
broadcasting in Moldova it is useful to compare the new regulatory regime with the one 
previously in force. 
 
 
Legal Status of the Public Service Broadcaster  
 
Article 1 of the Statute “On Public National Broadcasting Company ‘Teleradio-
Moldova’” defined the Company as a legal entity, enjoying operational autonomy and 
editorial independence, enabling pluralism of views and catering to the right of all 
citizens to receive full, true and up-to-date information. Article 2 of the new Audiovisual 
Code of the Republic of Moldova (hereinafter “Code”) expanded this definition 
emphasizing that “Teleradio-Moldova” shall serve society and shall be subject to its 
control.  
 
The Code states that a public service broadcaster can be a “national or regional” 
organization. Initially the draft of the Code provided for the functioning of a single 
national broadcasting company with its own regional bureaus. The idea to allow 
                                                 
44 See: http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta02/eres1303.htm 
45 See: http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta05/erec1721.htm 
46 See, e.g. “Further Comments on the draft Audiovisual Code of the Republic of Moldova” at 
http://www.osce.org/documents/rfm/2006/05/19078_en.pdf 
47 Audiovisual Code of the Republic of Moldova of 27 July 2006 is available (in Russian) at: 
http://www.medialaw.ru/exussrlaw/l/md/broadcast.htm. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

23 

regional public service broadcasters was introduced almost as an afterthought.  This 
approach was considered in the law due to the pressure of the opposition that was 
critical of the monopoly of the governing party over public service broadcasting in 
Moldova. The Code provides that regional public service broadcasters shall exist in the 
two autonomous regions of the Republic (Gagauz and Trans-Dniester),48 and declares 
that their activities are subject to the Code. However, the opposition lobby did not 
achieve its main goal: the  establishment of local public service broadcasters, most of 
which would have been in opposition to the Government.49 All local broadcasters in 
operation when the Code was enacted were to be reorganized in the course of two 
months either as private companies or territorial bureaus of the national public 
broadcasting company “Teleradio-Moldova” (Article 68 para. 6).  
 
The Code pays special attention to the principle of editorial independence of the public 
broadcasting company (Article 52). It includes two components. First, there is a ban for 
the authorities, political parties and other organizations to interfere with the public 
service broadcaster’s activities. Second, the Code grants the managing bodies of the 
Company exclusive powers to make decisions on editorial policy; the law regards 
editorial policy as both a right and a duty of those bodies. 
 
Unlike the previous law, the Code does not pay much attention to privileges granted to 
the Company by the State. There is no longer statutory obligation for the State to 
provide “Teleradio-Moldova” with a priority use of state owned technical equipment for 
the transmission of signals. “Teleradio-Moldova” no longer enjoys unhindered access 
to public archives, documents and other information at the disposal of governmental 
bodies. At the same time, public service broadcasters are no longer under a legal 
obligation to disseminate “official information”. Also the exclusive right of the public 
broadcasting company to broadcast events of major importance for society was 
dropped from the Code. 
 
Surprisingly, the Code does not include provisions guaranteeing the right to obtain a 
broadcasting license free of charge and without time limits for the public broadcasting 
company. These norms were deleted from the text between readings in Parliament.  
 
However, the State is still under obligations concerning the economic dimension of 
public service broadcasting. According to Article 64 of the Code Parliament is obliged 
to guarantee a stable and full financial support for “Teleradio-Moldova”. Government 
guarantees income to the company (Article 63). 
 
The economy of “Teleradio-Moldova” 
 
Until recently license fees were viewed by many as the economic backbone of public 
service broadcasting in Moldova. Nonetheless, every time a bill introduced the fee the 
approach was voted down by Parliament. The last time this happened was in 2001. 
 
According to Article 63 of the Code, the public broadcasting company has assets and is 
authorised to own, use and dispose of property. However, the law contains a number of 
restrictions concerning operations involving the assets of the public broadcasting 
company. Those restrictions aim at preventing both the disposal of property via indirect 
schemes (for instance, there is ban on transferring property of the company at a price 
below market to any person, act as a sponsor or a subcontractor) or the accumulation 
                                                 
48 The Government has no control over the territory of Trans-Dniester. 
49 For more information on parties arguments see http://www.vremea.net/news/2006-04-
07/15:08:36.html 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

24 

of budget deficit. Major transactions require preliminary approval of the Supervisory 
Council.  
 
This, in fact, introduces a new regulatory principle for assets of the public broadcasting 
company. Under the previous law the property of “Teleradio-Moldova” was considered 
state-owned and subject to the management and audit requirements of state-owned 
property. With the new regime the legislature sought to introduce a special regime for 
the company’s property. The difficulty is that the Code does not provide for specific 
instruments of financial control over the activities of “Teleradio-Moldova”. 
 
The Code contains an non exhaustive list of sources for financing the Company. Article 
64 of the Code specifies five major financial sources: the state budget; the sales of 
programme content; the organization of public events; private and sponsors’ donations; 
and advertising revenue (with the exception of tele- shopping). While Parliament 
guarantees a stable and full financial support for the public broadcasting company from 
the state budget, there are no mechanisms for the implementation of this provision (for 
instance, by establishing a minimum amount of annual budget financing, or a ban on 
reducing state financing, etc.).  
 
The budget of “Teleradio-Moldova” is prepared and approved  by the Supervisory 
Council and it appears as part of a document on “technical provisions” (the document 
includes the policy statement and financial plan). It should be noted that according to 
para. 2 Article 62 of the Code, those “technical provisions” are to be worked out by the 
executive bodies of the public broadcasting company – i.e. its President, the Television 
Director, the Radio Director, and the heads of department. Thus, the law sets out cross 
competences for the managing bodies. 
 
In 2002, the sources for financing “Teleradio-Moldova” were direct financing from the 
state budget and governmental grants (together amounting to approximately 80 per 
cent of its budgetary needs), income from commercial activities (18 per cent), and 
donations (1 per cent).50 These proportions have remained stable  several years: 
according to a Report of the Chamber of Audits of the Republic of Moldova the share of 
public financing in the budget of the Company in 2004 and the first 9 months of 2005 
amounted 83,5 and 81,4 per cent pro tanto. Taking inflation into account, the actual 
amount of money paid from the state budget to “Teleradio-Moldova” has somewhat 
decreased in the course of years of its operation. While in 1997, the state budget 
contributed 20.9 million lei (approximately 4 million euro) in 2005 the sum was 43.3 
million lei (approximately 3.1 million euro; 1 euro in October 2006 equalled 16.9 lei).51  
 
As “Teleradio-Moldova” from an economic point of view functioned (until 2006) as an 
ordinary state institution it was subject to financial controls by government agencies, 
namely the Ministry of Finance and the Chamber of Audits. The latter criticized it each 
year for failure to provide necessary financial discipline and a low level of 
administration. Year after year “Teleradio-Moldova” faced bankruptcy and budget 
overspending. In 2002 Parliament had to write off an irrecoverable debt of “Teleradio-
Moldova” to the state telecom services provider. In 2006 this measure was initiated 
once again.52 
                                                 
50 Proportion of financing for 2002 was provided in “???????????? ????????????? ???????” 
(Encyclopedia of Public Service Broadcasting) Moscow, 2005. P. 161. 
51 According to the Statutes on the State Budget of Moldova, 1997-2004. 
52 See Resolution of the Government of the Republic of Moldova “?  ?????? ? ?????? ? 
???????? ???? ? ??????? , ??????????? ??????????????? ???????? “?????????-
???????””(On the Bill to Write off Default Interest and Penalties Assigned to the State 
Company “Teleradio-Moldova”), N 190 of 17 February 2006. Available at: 
http://justice.md/lex/document_rus.php?id=032AA6CA:79D9C2D5 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

25 

Independent Regulatory Body and System of Management of the Company 
 
According to the Statute on Television and Radio the Audiovisual Coordination Council 
(CCA) had the status of “an autonomous public authority” (Article 14). The CCA had 
powers to grant broadcasting licenses and control the legality of licensees’ activities, to 
enforce the broadcasting law, to elaborate (jointly with the Central Election Committee) 
rules on conducting electoral campaigns in the broadcast media. The Council was also 
authorised to impose fines on television companies who violated the law as well as to 
suspend and annul broadcasting licenses.  
 
The Audiovisual Code kept the legal status of the CCA and extended its competence. 
The CCA now has the additional powers important for the operation of “Teleradio-
Moldova”: it can  make decisions regarding the organization and reorganization of the 
company’s departments and approve rules for internal audit. The CCA is also 
authorized to control compliance with legislation of the company’s activities, and to 
inform the Supervisory Council about violations of license conditions committed by 
“Teleradio-Moldova” , and to impose sanctions on the public broadcasting company. 
 
As the CCA remains the regulatory and controlling body, the law provides for the 
Council’s independence and seeks to ensure representation of the interests of society. 
All nine members of the CCA are to be appointed by Parliament (by 3/5 of votes) from 
among the candidates proposed by a parliamentary commission related to the mass 
media affairs (in the past, Council members were appointed in equal parts by the 
President, the Government, and Parliament). Civil society organizations have the right 
to propose candidates. However, those proposals are not obligatory for the selection or 
consideration by the parliamentary commission. The practical side of the new 
arrangements will be seen soon. On 15 September 2006 the Parliament Commission 
for culture, science, education, youth, sports and media publicly announced the contest 
for selection of members to the Audiovisual Coordinating Council. The new CCA was 
appointed on 20 October 2006.53 
 
According to Article 47 of the Code the activities of the CCA are to be financed from 
three sources: the state budget, the license fee (paid by broadcasters), and the 
regulation fee (1 per cent of the annual turnover of all broadcasters). Previously, the 
Council was financed exclusively by the state budget.  
 
With the adoption of the Code, the management system of “Teleradio-Moldova” was 
transformed. Initially it included three bodies: the Supervisory Board, the Administrative 
Council, and the Company’s President. According to the provisions of the Code, the 
Administrative Council was dissolved, its functions were distributed between the 
President and his or her deputies (i.e., Director-General of Television and Director-
General of Radio). The status and competence of the Supervisory Council (new name 
for the Supervisory Board), the President and his or her deputies were modified. 
 
Members of the Supervisory Council are appointed by Parliament from among the 
candidates proposed by the CCA. In the past, according to the Statute “On Public 
National Broadcasting Company ‘Teleradio-Moldova’”, members of the Supervisory 
Board were appointed by a number of governmental bodies and public organisations 
(by Parliament, the President, the Government, the staff of the Company, and NGOs, 
including national minorities’ organizations, organizations of professional journalists, 
trade unions, etc.).  
 
                                                 
53 http://press.try.md/print.php?iddb=Polit&id=77642  



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

26 

The independence of the Supervisory Board was called into question by experts. For 
example, the press freedom watchdog “Article 19” in its report “State to public: genuine 
public service broadcasting in Belarus, Moldova and Ukraine?”54 referred to an episode 
when Mr. Efremov, a young businessman with little media experience but close 
connections to the ruling party, was appointed President of “Teleradio-Moldova” in 
2003. However, in February 2004 Mr. Efremov was dismissed by the Board for 
violating the law and ignoring its warnings, an incident that seemed to put into question 
the independence from government of the company. 
 
It seems that under current regulatory arrangements  the level of public representation 
in the Supervisory Council is lower than it was in the former Supervisory Board. The 
Council will include only representatives supported by political parties that are 
represented in Parliament. However, in Moldova there are a significant number of 
political forces outside of Parliament.  
 
The Supervisory Council shall: approve the Charter of “Teleradio-Moldova” and the 
“technical provisions”; evaluate the company’s activities and publish annual reports and 
recommendations; approve the organization and reorganization of departments of the 
Company including territorial bureaus; appoint the President of “Teleradio-Moldova” 
and his deputies (which will have been selected by a competition for each vacancy); 
inform the President about violations of the law by the public broadcasting company 
and puts requests to him or her to suppress violations (Art. 58 of the Code). There is an 
obvious overlap with the competence of the CCA. This overlap was the result of the 
reallocation of functions between these bodies when the Code was redrafted before the 
second reading. The Supervisory Council was introduced in the Code at the very last 
minute, before that moment the CCA competence included regulatory, supervisory and 
management functions of the public service broadcaster. Another negative 
consequence of the reallocation of powers is the absence of financial control over the 
activities of the public broadcasting company by both the Supervisory Council and the 
CCA. 
 
The President of “Teleradio-Moldova” is responsible for the production of programmes, 
the establishment of the programme schedule, the protection of editorial independence, 
the compliance of programmes with legislation, as well as for the effective and 
envisaged use of the budget.  
 
Initially, according to the law (both the 1996 Charter and the 2002 Statute), it was 
Parliament’s privilege to appoint and dismiss the President of the public broadcasting 
company. In 2003 this power was granted to the Supervisory Board. The Council 
organises a competition to select the President and is authorised to dismiss him or her 
by a 2/3 majority.  
 
The Director-General of Television and the Director-General of Radio provide for 
setting up the “creative process” for the production of radio and television programmes 
and are responsible for human resources and management. In the past, human 
resources were managed by the Administrative Council (see above), which led to a 
crisis in “Teleradio-Moldova”. In 2004, the Administrative Council established a 
selection committee in to “restructure” the staff of the Company. Decisions of the 
committee were questioned by the journalists of the “Teleradio-Moldova”. They claimed 
that a number of journalists had been fired not because of lack of professionalism, but 
because of participation in strikes. It seems that current regulation does not provide for 
guarantees for making transparent decisions concerning human resources and 
preventing crises in the future.  
                                                 
54 Available at: www.article19.org/pdfs/publications/belarus-moldova-ukraine-psb.pdf 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

27 

Content Requirements  
 
The Code provides for a number of rules applicable to all broadcasters and some rules 
specific to “Teleradio-Moldova”. One may distinguish four issues concerning content 
requirements.  
 
First, all broadcasters according to Article 3 of the Code will be obliged to dedicate at 
least 51 per cent of weekly broadcasting to European audiovisual production upon 
Moldova’s admittance to the European Union. When calculating the total amount of 
broadcasting time for purposes of the percentage, neither news, sport, entertainment 
programmes, nor advertising shall be included.  
 
Second, measures aimed at support of the state language as well as domestic 
production were extended. According to current regulation at least 65 per cent of 
broadcasting time is devoted to Moldova news and public affairs programmes shall be 
in Moldovan language. From 1 January 2010 the percentage will raise to 80 . By the 
same date 80 per cent of a broadcaster’s programmes shall be produced in Moldova 
(50 per cent as of today) or in the European Union, or in countries that are parties to 
the European Convention on Transfrontier Television. If Russia does not ratify the 
Convention by that date, its programmes that now comprise the majority of 
broadcasting time in Moldova will be drastically reduced in volume. Nevertheless, the 
Code guarantees the rights of national minorities. In small territories where of certain 
minorities are settled, the minimum level of programmes in the state language is lower, 
20 per cent.  
 
Third, the law provides for a number of bans aiming at the protection of rights of other 
persons and especially minors (first of all, prohibition  of “hate speech” and 
programmes harmful to minors).  
 
Fourth and finally, a number of provisions concern the provision of “information 
stability” and pluralism (Article 7). Information programmes of broadcasters must satisfy 
the following requirements: plurality, social and political balance, objectivity, and 
impartiality. In order to implement these provisions broadcasting companies shall inter 
alia use a variety of sources of information; ensure the authenticity of information; avoid 
the distortion of facts by means of cutting, interpretation, etc. 
 
As to the specific requirements for public service broadcasting, the provisions in the 
current Code are more detailed than in the former legislation. According to its Article 51 
“Teleradio-Moldova” shall: inform the audience about a wide range of events (including 
political, economic and cultural), guided by the principles of pluralism, impartiality, 
novelty, high quality and integrity; disseminate the values of national heritage and 
implement the language policy; present the values of world civilization; cultivate human 
dignity, encourage public morality and national unity; contribute to democratic 
discussion; produce programmes for minors;  prepare and enforce a professional code 
and introduce innovative technologies.  
 
The programme policy statement shall be a part of the document devoted to “technical 
provisions” – a complex document to be approved by the Supervisory Council (Article 
62). The declaration of programme policy shall include information concerning the 
weekly and total amount of broadcasting; the ratio of broadcasting in the state and 
national minorities’ languages; suppositional proportion of news programmes, 
documentary, movies, performances produced or purchased by the Company.  
 
The difficulty with the technical provisions is that the Code does not make their 
enforcement obligatory. In particular, enforcement is neither within the competence of 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

28 

the President of the Company – the chief executive body of “Teleradio-Moldova” – nor 
is it an object of the CCA’s control. The approval of the “technical provisions” may be 
considered as a formality necessary for receiving financing from the state budget.  
 
In order to support Moldovan producers and to guarantee pluralism and diversity, the 
public service broadcaster shall “strive” to broadcast 20 per cent of programming made 
by independent producers. 
 
As in the past, most difficult situations for the broadcaster arise when trying to meet the 
requirement of pluralism when reporting electoral campaigns. In 2002 a crisis 
concerning reporting the electoral campaign led to conflict within the public 
broadcasting company which eventually brought about its transformation.  
 
In 2005 another tense situation took place. The Government and the President, as well 
as the representatives of the majority faction of Parliament refrained from 
communicating with the public via the public broadcasting company, starting from 1 
January 2005 and until the end of the electoral campaign. In a message addressed to 
the Supervisory Board of the Company on 28 December 2004, President Vladimir 
Voronin of Moldova mentioned that “Teleradio-Moldova” continued to produce the 
same products “quite primitively and tritely”, as broadcast for many years before to the 
start of the media reform process in Moldova. “It provoked both disappointment and 
concern within part of civil society, among some politicians, international observers, as 
well as within  the authorities, which had not just to watch its own activity, refracted 
back by some kind of distorting mirror, but tolerate unfair blows because the 
broadcaster ostensibly abuses the audience attention and exercises administrative 
pressure on the mass media”, stated President Voronin in his message. In order to 
exclude the possibility of a “wrong interpretation of any information about the current 
activity of government”, Mr. Voronin asked the Supervisory Board to adopt a decision 
to limit the presentation of such information to a maximum of a minute within the a 
news programme and up to 10 minutes during a given week.55 The initial draft of the 
Code contained an obligation for broadcasters to devote not more than 90 seconds to 
each news message. Such detailed regulation was evidently a result of the 2004-2005 
electoral crises. However, the proposal was rejected by Parliament. 
 
“The monitoring of the ‘Teleradio-Moldova’ programmes in 2004 showed a discrepancy 
between the coverage of real issues faced by citizens on a daily basis and the topics 
covered by the broadcaster”, said a focus group of local observers established by a 
Western researcher studying freedom of the media in Eurasia.56 Among various 
examples of poor service of the public service broadcaster during the electoral period 
another observer noted that despite the legislative requirement to place electoral  
debates on prime time (7 to 10 p.m.) “Teleradio-Moldova” showed them at 5:10, when 
many viewers were still at work or on their way home.57 
 
In September 2006 the Supervisory Council required different types of programming to 
be broadcast by “Teleradio-Moldova” during the period of October 2006 to April 2007. 
According to the schedule 38 per cent of TV air time shall go to news programmes, 
while radio programmes shall contain 39 per cent of news. TV Moldova shall also 
                                                 
55 http://www.presedinte.md/press.php?p=1&s=2460&lang=rus 
56 Media Sustainability Index 2004. The Development of Sustainable Independent Media in 
Europe and Eurasia. Washington, 2005. ?. 182. 
57 ? ???, ?. “???????? ????? ??????? ??????????? ?? ‘?????????-???????’” (Incomplete 
Protest of Journalists at “Teleradio-Moldova” / ????????? ? ??????? (Mass Media in Moldova 
bulletin) (Chisinau). December 2005. P. 16. See also: Media Sustainability Index 2004. The 
Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia. Washington, 2005. ? . 
182. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

29 

include 17 per cent of social and economic programmes, 9 per cent of musical shows 
and programmes for youth, along with 5 per cent of programmes for national minorities 
in their respective languages. As to the further division of radio programmes, music is 
scheduled to take up 27 per cent of air time, culture 6 per cent and 2.5 per cent shall 
go to programmes in the languages of national minorities.58 
 
 
Control of the Activities of the Public Broadcasting Company  
 
The previous law contemplated a form of public control of the activities of public 
broadcasting companies pari passu with the institutional one. The Statute “On the 
Public National Broadcasting Company “Teleradio-Moldova” obliged the Company to 
register letters and appeals of citizens concerning its programmes and to provide 
answers to these addresses within one month. At present, the Supervisory Council’s 
duty is to organize meetings with representatives of various social groups in order to 
“carry out research” (point “e” Article 58 of the Code). The goals and significance of 
such research is unclear.  
 
With the adoption of the 2006 Audiovisual Code, the CCA alone has competence to 
guarantee that both private and public service broadcasters’ activities comply with the 
act. The Council is authorized to issue warnings, to prohibit certain advertising (which 
could mean to ban commercials), to impose fines, to suspend and to annul licenses. 
The Code establishes a closed (although quite long) list of grounds for imposing 
sanctions (Article 38 para. 2). The procedure for imposing sanctions is not set out, 
however, the Code contains few procedural guarantees of the broadcasters’ rights. The 
CCA shall be obliged to inform a broadcaster about an alleged violation of the law and 
to provide it with the opportunity to present its position. It is also important that all 
decisions of the CCA be reasoned and published on the Internet. 
 
                                                 
58 Moldova Media News (Chisinau). Volume 6, nr.9, 4 October 2006 (http://ijc.md) 



  

30 

 
 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 31

RUSSIAN FEDERATION 
 
 
“Public Russian Television” (ORT) 
 
The creation of “Public Russian Television” (ORT, by its Russian abbreviation) by 
President Boris Yeltsin’s decree of 29 November 1994 in place of the state-run national 
Ostankino Company that used to broadcast on Channel 1 dealt a heavy blow to the 
promotion of the public service television concept in Russia. To begin with, ORT was 
not a public enterprise. In essence it was a state-private stock company of closed type, 
wherein the government had 51% of the stock, and 8 private interconnected banking 
and industrial groups held the remaining 49%. Thus the word “public” in its name was 
almost a euphemism.  
 
Why was ORT created? It might well have been for the political reason of diverting the 
attention of the public from the fact that Channel 1, despite its new and allegedly 
independent face, continued to be a state-run channel. Had it been possible to re-
establish the trust of the public in the political programming of a largely discredited 
Channel 1, the parliamentary elections of December 1995 might have been won by the 
political elite then in power.  
 
An economic reason was to attract investments from loyal banks and companies and 
establish – by means of broadcasts on the channel that was most accessible to the 
population – political stability in the country that had experienced calamities leading to 
the forced dissolution of the Russian Parliament and the adoption of the new 
Constitution in 1993. A calm political climate always enhances business, and although 
no-one seriously expected revenues from ORT, the mere strengthening of the then 
regime seemed to justify the investment. The government could kill two birds with one 
stone, it saved scarce budgetary means, and made private businesses work for the 
common goals. 
 
In 1995 ORT obtained 19.3 per cent of its budget from the state coffers, but that was 
the last year when the government provided any substantial funding.59 Thereafter, the 
authorities took the position that transferring huge studio capabilities to the company 
and offering reduced transmission rates amounted to sufficient and adequate support. 
 
The creation of ORT was hardly a step toward establishing public service broadcasting 
in Russia because at the end of the day there was little doubt that the private investors 
in ORT, would never consent to putting the company under public control after they 
had invested so much money in television. The company’s Board of Trustees, which 
had been elected by the stock-holders, had only analytical and advisory functions. By 
no means could it become “a guarantor of free speech, justice, objectivity and the 
humanity of any disseminated information”, as its Charter demanded.60 When in 2002 
the activities of the Board were investigated, no traces of the board could be found and 
it seems reasonable to suspect that it probably never met.61 
 
With the change of public mood more tolerant of the stronger state control of national 
broadcasters put into force in the early 2000s, the broadcasting programme of ORT 
was quietly re-branded as Channel 1 in September 2002. 
                                                 
59 ?????????? -daily (Kommersant Daily) (Moscow), 5 October 1996. 
60 ????? ? ? ? (ORT Charter), p. 11.1. 
61 Monroe Price & Andrei Richter. Russian Television and the Russian Public: Uneasy 
Transformations of Ideas of Public Service. Study prepared at the request of the Democracy 
and Governance Bureau of USAID in 2002. On file with the authors. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 32

 
Historical Background 
 
The draft-making activity on public service broadcasting, slow in early 1990s, was 
boosted by the admission of the Russian Federation to the Council of Europe in 1996 
and the subsequent joint work of Russian and European media experts. It intensified in 
1997 when the State Duma (national Parliament) adopted in the first reading a bill “On 
Television and Radio Broadcasting”, which called for the establishment in Russia of 
public service broadcasting, alongside with state and private broadcasting. The bill 
stated that regulations of public service radio and TV would be set by a separate 
statute. In 2000, however, the bill was resubmitted to the first reading and voted down 
by Parliament. Likewise, no other bill on broadcasting has passed its first reading in the 
State Duma ever since. The area of broadcasting remains regulated by decrees of the 
President and the Government.  
 
This situation caused the Parliamentary Assembly of the Council of Europe to urge the 
Russian authorities to create conditions for pluralist and impartial broadcasting media 
by means of “establishing an independent public service broadcaster and an 
independent regulatory authority for the broadcasting sector in line with Council of 
Europe standards”.62  
 
Even though legislation was not successful up to date, several additional attempts to 
introduce public service broadcasting laws have been undertaken: 
 
The latest bill on public service broadcasting was drafted by Dr. Mikhail Fedotov and 
set forward for public discussion by the Russian Union of Journalists (RUJ). It was 
officially introduced to the Duma in 2002 by a group of liberal deputies.63 
 
According to that bill there would have been three levels of public service broadcasters 
in Russia funded in different ways. As the bill’s final chapter stipulated, the only federal 
public service broadcasting corporation would have been created through the 
reorganization of the state-run Russian State Television and Radio Company (RTR). At 
the same time the government would have to sell its shares in ORT as the draft 
prohibits any kind of state involvement in other broadcasting companies (the "new" 
RTR would be funded by the State, but according to the Statute “On non-commercial 
organizations” it would have gained an independent status, and public control would be 
provided through its Board of Trustees). 
 
At the regional level the main broadcasters in the regions of the Russian Federation 
(currently subsidiaries of RTR) could have been reorganized in a similar way or new 
companies could have been created by the regional governing bodies with the same 
"guarantees" of independence (and the government's withdrawal from the broadcasting 
field). The most questionable (given their non-compliance to the existing Civil Code 
requirements) was the proposed mechanism for the setting up of  local (municipal) 
public service broadcasters – according to the bill, these could have been broadcasting 
companies of any possible legal type (commercial, non-profit etc) which had signed a 
                                                 
62 Resolution 1455 (2005) “Honouring of obligations and commitments by the Russian 
Federation”. See: 
http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta05/eres1455.htm 
63 Text of the draft law “On Public Broadcasting” (in Russian) is available at: http://www.public-
tv.ru/index.sema?a=articles&pid=2&id=59. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 33

"contract" with the municipal government to fulfil the agreed obligations of a public 
service broadcaster.64  
 
In 2002 a Foundation for the Development of Public Service Broadcasting was started 
by the Russian Union of Journalists, chaired by a popular TV moderator Vladimir 
Pozner and ex-President of the USSR Mikhail Gorbachev as one of the trustees. It 
supported the draft federal statute on public service broadcasting and its introduction 
into Parliament.  
 
In 2003 the draft law was rejected by the State Duma.  
 
Thereafter a number of other bills were worked out in the constituencies of the Russian 
Federation (including Moscow and Tomsk regions65). They envisaged either the 
creation of a public production TV company funded by a percentage of the regional 
budget, or the transformation of a local state controlled broadcaster into a public TV 
company. All of them were rejected in 2006 by regional legislatures on the grounds that 
the regulation of broadcasting activities is within the exclusive competence of the 
federal authorities.  
 
 
Public Control through Boards at State-run Channels 
 
It is likely that in the 1990s the authorities thought that the setting up of state-run 
broadcasters whose activities were supervised by independent boards would be a 
realistic and fast way to introduce a Russian model of public broadcasting.  
 
In 1993, at the time of an acute political crisis, the President and the Supreme Soviet 
(Parliament), were competing for the right to be the voice of the nation, and passed 
separate legal acts providing for the establishment of supervisory boards at the state 
channels.  
 
The Presidential Decree of 20 March 1993 “On guaranties of the informational stability 
and broadcasting requirements”66 provided for the transformation of the broadcasting 
system. It aimed at generating competition between state, public service and private 
television and radio. It also prescribed governmental authorities to establish guardian 
councils in order to resolve conflicts concerning the misrepresentation of political 
parties, attempts to introduce censorship or other unlawful forms of control. The 
Decree, still in force, was ignored by all governmental bodies, as well as by the state 
broadcasters. 
 
On 29 March 1993 the Congress of People’s Deputies of the Russian Federation 
(Parliamentary assembly) adopted the Resolution “On providing the freedom of speech 
in the state broadcasting and information services”.67 This act established the right of 
legislatures (both federal and regional) to establish supervisory boards at the state 
broadcasting channels. The goals of these boards were to guarantee objective 
information by state broadcasters on political and economic events, to provide access 
for various political organizations to broadcasters’ programmes, and to counteract 
political monopolisation of the airwaves. The Resolution did not specify the powers of 
                                                 
64 Monroe Price & Andrei Richter. Russian Television and the Russian Public: Uneasy 
Transformations of Ideas of Public Service. 
65 Authors of this report contributed to numerous reviews of the bills in Tomsk and Moscow 
regions. 
66 Available (in Russian) at: http://www.ruj.ru/ukaz1.htm. 
67 Available at: http://www.businesspravo.ru/Docum/DocumShow_DocumID_55709.html. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 34

the boards. For that reason its compliance with the Constitution was challenged in the 
Constitutional Court. Claimants argued that the Act provided for the introduction of 
censorship. The Constitutional Court in its Decision of 27 May 1993 ruled that the 
Resolution was enacted procedurally incorrectly and therefore annulled it.68 It is 
important to note that the possibility per se to establish supervisory boards was not 
rejected by the Constitutional Court.  

 
The story continued when by the Decree of the President of the Russian Federation of 
31 October 1997 a supervisory board at the national state-run channel “Kultura” was 
established alongside the establishment of the channel.69 The Board had sufficient 
competence including the right to form the programme policy and control other 
activities of “Kultura”. The Council included experts in the sphere of culture and media 
appointed by the President, and was chaired by the President in person. However, 
after one or two meetings the Board ceased its functioning. 
 
The 1998 Charter of RTR envisaged a public council at the office of the Chairman of 
the Russian State Television and Radio Company (RTR), whose members should have 
been selected from among “outstanding personalities of science, culture and arts” and 
approved by Ordinance of the Government. The body aimed at the protection of public 
control over state broadcast media. The Charter provided that the council members be 
selected by the Chairman alone. There is no record of meetings of the council. 
 
By 2000 the whole idea of state-run television had changed. The Government as well 
as Parliament no longer considered new attempts to introduce public control over state 
broadcasting. In 2004 the Government approved the new Charter of the Russian State 
Television and Radio Company (RTR). It contains no mentioning of guarantees of 
editorial and/or financial independence of the state broadcaster.70 The Company has 
the status of a regular federal unitary enterprise. Its assets shall be considered state 
property. The Chairman of the Company is appointed by the President of Russia and is 
the only managing body of the state broadcaster. The Charter recognizes the right of 
the Chairman to set up consultative bodies, although instances of execution of this right 
were never publicly recorded.  
 
 
Public Service Content Obligations 
 
The Federal Statute of 13 January 1995 “On the order of covering the government 
authorities’ activities in the state media”71 obliges state-run national audiovisual 
companies to provide coverage for a number of public events (President’s addresses, 
inauguration ceremony, State Duma’s opening sessions, etc.). They must inform the 
public on the most important actions of national public bodies (exercising the 
constitutional authority vested in the Duma and the President, etc.) on the day they 
                                                 
68 Judgment of the Constitutional Court of the Russian Federation of 27 May 1993 N 11-P "?? 
???? ? ???????? ????????????????? ????????????? ?????? ???????? ????????? 
?????????? ????????? ?? 29 ????? 1993 ???? "?  ????? ?? ???????????  ???????  ????? 
?? ???????????????  ? ??????????? ???? ? ? ??????? ??????????" (On the case of 
constitutionality of the decree of the Congress of People’s Deputies of the Russian Federation 
of 29 March 1993 ‘On Measures to Support Free Speech in State Broadcastiong and in 
Information Services’”), available in Russian at: http://www.ksrf.ru/doc/postan/p11_93.htm 
69 Available in Russian at: 
http://www.businesspravo.ru/Docum/DocumShow_DocumID_53842.html. 
70 Text of the Charter (approved by the Resolution of the Government of the Russian Federation 
of 16 February 2004, N 111) available (in Russian) at: http://npa-
gov.garweb.ru:8080/public/default.asp?no=6048582#2000. 
71 Available in Russian at: http://www.medialaw.ru/laws/russian_laws/txt/3.htm. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 35

happen. They should produce weekly information programmes on the activities of the 
State Duma and the Federation Council (upper chamber of the Parliament) and offer 
information on their daily activities as a separate item of the news programmes. They 
should also organise and broadcast monthly debates between Duma deputies from 
different factions. A regional state-run audiovisual programme should twice a month 
provide airtime (no less than 7 minutes) to the Duma deputies from that particular 
region. The Statute introduces an obligation for state-run media to provide a 
comprehensive, objective and unbiased coverage of the activities of the national 
government, parliament and courts. The Statute is not being implemented in practice, 
since the Federal Broadcasting Commission that was supposed to oversee and control 
the implementation of the act has never been established, while the Federal Service 
that oversees the compliance of broadcasters with the mass media law is not eager to 
issue warnings to the government-run broadcasters for an abuse of a statute that 
supposedly is more focused on the coverage of Parliament than the executive branch 
or the President.72  
 
The electoral law foresees that during election campaigns broadcasters that are either 
(i) funded (co-funded) by state or municipal bodies, or (ii) subsidized completely or 
partially from the state budget or that administered by the bodies of local self-
government, as well as (iii) those whose stock belongs to the state or municipal bodies, 
shall provide equal conditions for election campaigning to registered candidates and 
electoral associations. The airtime shall be provided during the periods when TV and 
radio programmes are viewed and listened to by the highest number of persons (e.g., 
articles 47, 50, 51 of the 2002 Federal Statute "On basic guarantees of electoral rights 
and the right of citizens of the Russian Federation to participate in a referendum"). 
 
The electoral law set out a policy for granting equal free airtime for individuals and 
political parties running for office. The system is fair and for the most part it has been 
implemented in an even-handed way, giving opposing voices a degree of opportunity to 
reach the public during election campaigns. However, news and analysis programmes 
on state television during election campaigns far outweigh any public service provided 
by their free air time (which achieves far lower ratings than the regular news and 
current affairs shows). 
 
 
The 2002 Draft Law on Public Television and Radio 
 
Envisaged Legal Status of the Public Service Broadcaster  
 
The above-mentioned 2002 draft law on public service television and radio provided for 
an organizational status of the state corporation for the federal public broadcasting 
company. According to Russia’s Civil Code the functioning of such organisation is to be 
regulated by a special federal statute, thus giving future corporation a special status. 
The new federal Public Broadcasting Company was supposed to emerge as a result of 
reorganization of the RTR Company. Second-level regional state-run companies of 
public service broadcasting were to be set as non-commercial organisations. 
Municipalities were granted the right to establish third-level broadcasting companies of 
any organisational forms (including inter alia joint stock companies) as well as to make 
agreements with commercial stations so that they perform public service broadcasts. 
According to the bill state and municipal bodies were not allowed to participate in any 
other form of broadcasting activities. 
 
                                                 
72  Andrei Richter “???????? ?????? ????????????”(Media Law). ? oscow, 2002. P.72. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 36

As in other countries the bill stipulated that broadcasting licenses would be granted to 
public broadcasters without competition or tender. However, the licenses were not 
unlimited, but they could be extended. Moreover, according to the bill licenses could be 
suspended or even annulled by a court of justice. 
 
Envisaged Economy of the Public Service Broadcaster  
 
Under the 2002 bill, the property of a public service broadcaster was supposed to be 
owned by the company itself. Founders, i.e. the state bodies, had no right to dispose of 
such property. The draft provided for a complex system of financing of the public 
broadcasting company. It included: budget financing (a minimum of 0.5 per cent of the 
total amount of the state budget allocated to the Federal Company); license fee 
(differentiated for citizens and companies); sponsorship, dissemination of political and 
social advertising (unlike commercial advertising that was supposed to be banned in 
public service broadcasts); and sale of its own programmes. 
 
Envisaged Content Regulation  
 
The 2002 bill contained a number of requirements regarding the content of the public 
service broadcasters’ programmes. The programmes had to aim at guaranteeing the 
realization of principles of pluralism, impartiality, and independence. Public service 
broadcasters were supposed to provide access to their programmes to a number of 
social groups including national minorities, political parties represented in the 
legislatures and religious groups.  
 
Envisaged Governing Bodies and System of Management of the Company 
 
The management system of the federal public service broadcaster was supposed to be 
rather complex.73 The structure of the governing bodies included a Supervisory Board, 
a Board of Directors, a Managing Board and a Director-General.  
 
According to the 2002 bill the Supervisory Board, was to include 75 members 
(representatives of political parties, religious organizations, national NGOs) to be 
appointed by the State Duma. Its competence was vested in three main powers: to 
control PSB activities, to participate in appointment and dismissal of the Director-
General, to determine directions of the development of the PSB.  
 
The Board of Directors (formed by the President, the Parliament and the Government) 
was supposed to make decisions on key issues for the functioning of the public service 
broadcaster (for instance, approve major transactions and budget).  
 
The Managing Board (formed by the Director-General) would have rendered the most 
important operative financial and employment services of the public service 
broadcaster (for instance, establishing wage rates of the Public Broadcasting 
Company’s staff).  
 
The Director-General was to be appointed and dismissed by the President of Russia. 
The latter, however, would have had to choose between candidates put forward by the 
Supervisory Board. The Director-General would have had full operational control over 
the activities of the Company.  
 
It seems that such a management system was too difficult to operate and could have 
been subject to influence from the President of Russia. The author of the bill, 
                                                 
73 See scheme at http://www.ruj.ru/index_47.htm 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 37

Dr. Mikhail Fedotov (incidentally a co-author of the current Statute “On the Mass 
Media”), thought that the arrangements were intended to help having the bill passed.74 
Despite the fact that the author of the draft law called it conservative it was rejected by 
the Council of the Duma (body including representatives of all parliamentary factions 
that provides preliminary analysis of bills introduced in the lower house of the 
Parliament) and never submitted even for the first reading. 
 
 
Arguments against Public Service Broadcasting 
 
The Legal Department of the State Duma in its preliminary review set forward more 
than a dozen of arguments against the bill on public service television. The bill, in the 
opinion of the lawyers of the legislature, was in contradiction with civil, constitutional, 
and mass media law. In particular, a prohibition for the authorities to fund any media 
outlets except for public ones was considered as an unlawful restriction of everyone’s 
right to participate in economic activity as specified in the Civil Code. Moreover, the 
way planned for reorganising the state broadcasting companies was criticized as being 
contradictory to the civil legislation requirements. The term “public service 
broadcasting” was put under question for the reason that the Statute “On the Mass 
Media” did not specify differences between “public service” and “commercial” 
broadcasting. The competence of the State Duma to appoint members of the 
Supervisory Board was questioned as no such power was mentioned in the 
Constitution of Russia.  
 
The introduction of a license fee was criticized as an unlawful form of taxation. The 
Legal Department emphasized that the introduction of such a fee would bear not only 
legal but also social consequences, hinting at possible public protests against a new 
tax. Generally speaking, whenever the possibility of introducing public service 
broadcasting in the Russian Federation is discussed, its opponents use arguments 
concerning future license fee. Politicians say that such new tax will provoke the anger 
of the citizenry. 
 
The practical (both economic and political) reasons for an absence of public service 
broadcasting were formulated by Igor Yakovenko, the Secretary-General of the 
Russian Union of Journalists and a major proponent of public service broadcasting. He 
believes that there are two major forces counteracting activities aimed at the 
establishment of public service television: the advertising companies that have 
contracts with state-run channels and those bureaucrats scared to lose mechanisms of 
control over the media and public opinion.75 
 
 
                                                 
74 “???????????? ???????: ???????? ? ???????? ” (Public broadcasting: legal basis) by 
Prof. Mikhail Fedotov is available at: http://www.public-
tv.ru/index.sema?a=articles&pid=2&id=60 
75 “???????????? ????????????? ???????” (Encyclopedia of Public Service Broadcasting). 
Moscow, 2005. P. 9. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 38

Recent Developments 
 
In April 2006 Mr. German Gref, Russia’s Minister of Economic Development, 
announced at the meeting of trustees of the Foundation for the Development of Public 
Service Broadcasting that a new law on national public service television will be 
introduced and adopted by 2008. Mr. Gref emphasised that public service television is 
a necessary instrument to counteract wide-spread corruption. However, the statement 
does not seem practical. Doubts are cast by the fact that the Ministry of Economic 
Development had made similar statements earlier, though the date was set then for 
2005. The ministerial draft was neither presented to Parliament, nor to experts or the 
public.  
 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 39

UKRAINE  
 
 
Historical Background 
 
The Statute on Television and Radio Broadcasting76 was adopted by the Parliament on 
21 December 1993. It was amended on 2 June 1995 and since then stipulates that the 
structure of broadcasting in Ukraine includes public service broadcasting alongside 
with state and “non-state” (commercial) broadcasters (Art. 11).  
 
The control over the national state-run television and radio exercised by the President 
of Ukraine caused numerous protests from the Supreme Rada (Parliament), which 
attempted several times to share control and/or establish public service broadcasting 
parallel to the state-run pro-Presidential TV. 
 
The Statute “On the public service television and radio broadcasting system”77 entered 
into force on 5 November 1997. It provided the legal basis for the creation of the public 
service broadcasting system. Its preamble reads: “With a view to ensuring in-depth 
satisfaction of society’s need in operative information, guaranteeing the pluralistic 
nature of broadcasts, allowing for national customs and moral values of the Ukrainian 
people, there shall be established a public service television and radio broadcasting 
system of Ukraine”. 
 
On 21 November 1997, the Parliament adopted the Resolution “On the creation of a 
Television and Radio Organisation of Public Service Broadcasting” and approved the 
“Programme Concept of Public Service Television and Radio Broadcasting”78. On 3 
December 1997, the Resolution came into force (and continues still to be legally in 
force). By this Resolution the Parliament appointed a little-known stock company 
named the Civic Ukrainian Radio and Television Company (or HURT by its Ukrainian 
acronym) as a key part of the public service television and radio broadcasting system 
of Ukraine.  
 
The Resolution ordered new arrangements for the distribution of air time on the 
national television channel UT-2 and the radio channel UR-3: the Parliament instructed 
the National Council on Television and Radio Broadcasting (licensing and regulation 
body) to allocate 50 per cent of the channels’ air time to HURT, 25 per cent to state-run 
and state-funded programmes of regional companies. The remaining 25 per cent shall 
be used for “the best creative contributions” of national and foreign companies. Thus 
national airwaves would become accessible to regional broadcasters. In absolute 
figures, according to the Policy Statement, 70 hours of weekly television broadcasting 
and 140 hours of weekly radio air time shall be allocated to the public broadcasting 
company (namely HURT).  
 
The government was instructed by the Resolution to provide technical facilities to 
HURT for the transmission of its programmes. Other provisions of the Resolution 
stipulated a "prohibition on monopolisation of management" of the new broadcaster, 
"financial independence ... from certain subjects of the state power, enterprises, 
                                                 
76 Available in Russian at: http://www.medialaw.ru/exussrlaw/l/ua/broadcast.htm 
77 ???????? ? ????????? ???? ??????? (???) (Herald of the Supreme Rada of Ukraine), 1997, 
N 45, p.284. Changed and amended according to Law of Ukraine #2921-III (2921-14) of 
January 10, 2002. 
78 ???????? ? ????????? ???? ??????? (??? ) (Herald of the Supreme Rada of Ukraine), 1998, 
N 11-12, p. 51. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 40

institutions and associations of citizens", "priority in obtaining the best technically-
developed and economically feasible national channels and networks".  
 
The National Council on Television and Radio Broadcasting at its meeting on 22 
January 1998 refused to provide HURT with the licenses necessary to begin 
broadcasting.79 Governmental agencies prevented budgetary financing of HURT and 
found loopholes in the applicable law and used this to sabotage the formation of public 
service broadcasting in Ukraine. The reluctance of the President and, therefore, of the 
executive branch to follow parliamentary decisions to take away from the National 
Council on Television and Radio Broadcasting’s control of national broadcasting 
caused the refusal of the license and resulting there from the inability of HURT to begin 
actual broadcasting. An even further underlying factor is the fight between the different 
entities over who is to be the ‘founder’ of the broadcaster.  
 
In numerous resolutions and recommendations the Parliamentary Assembly of the 
Council of Europe urged the Ukrainian authorities to promote public service 
broadcasting.80 
 
 
Legal Status of the Public Service Broadcaster  
 
The Statute “On the public service television and radio broadcasting system” 
establishes public service broadcasting in the form of a Public Broadcasting Company 
– an independent legal entity that has the status of a nation-wide unitary and non-profit 
system (or amalgamation) of mass communication and is owned by the people of the 
Ukraine (Art. 1).  
 
The Statute provides that the Parliament establishes a public service broadcasting 
company according to the procedures that it creates for this purpose. 
 
The Supreme Rada shall give its approval to the Charter of Public Service 
Broadcasting and its Policy Statement, and shall take part in the creation of its 
governing bodies.  
 
 
Governing Bodies and System of management of the Company 
 
The Public Council shall oversee public service broadcasting activities. It shall be 
comprised of one representative from every political party in Parliament, from every 
registered nation-wide artistic union and public association (from a list approved by the 
Rada separately), as well as from the President, Cabinet of Ministers, the National 
Bank, the Prosecutor-General’s office, the National Council on Television and Radio 
Broadcasting, the Anti-Monopoly Committee, and the governmental Copyright Agency. 
By a separate Resolution of the Parliament the list of 12 artistic unions and public 
associations was approved on 15 January 1998.81 Later the list of the members of the 
Public Council was added to the Resolution with 37 figures representing political 
                                                 
79 See: Richter Andrei “???????” (Ukraine) in “???????????? ??? ?????????? ??? ????” 
(Encyclopedia of Public Service Broadcasting) Moscow, 2005. P. 251. 
80 See, e.g. Resolution 1239 (2001) “Freedom of expression and the functioning of 
parliamentary democracy in Ukraine” at 
http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta01/eres1239.htm and 
Recommendation 1513 (2001) “Honouring of obligations and commitments by Ukraine” at 
http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta01/erec1513.htm 
81 ???????? ? ????????? ???? ??????? (??? ) (Herald of the Supreme Rada of Ukraine), 1998, 
N 21, p.111. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 41

parties and public organizations (but it contained no representatives from the 
President, the Prosecutor-General’s office or the National Bank, as no delegates had 
been proposed from these offices). 
 
The Qualification Council shall have three representatives from the President and three 
from the Parliament. It shall be created to advise the Public Council on the 
professionalism of the nominees to the Administrative Council.  
 
The Administrative Council is a managerial body in charge of the day-to-day running of 
public service broadcasting, and subordinate to the Public Council. The Charter of 
Public Service Broadcasting was supposed to provide necessary details of 
appointments and regulations. 
 
 
Economy of Public Service Broadcasting 
 
The Statute “On the public service television and radio broadcasting system” states 
that public service broadcasting shall be financed by means of a license fee, 
procurement contracts for the programmes produced for the government, commercial 
activities related to broadcasting, and other sources. A public foundation could be 
established by the Public Council if deemed necessary. 
 
Advertising shall be banned, with 3 per cent of airtime allowed for tele-shopping. The 
formation of public service broadcasting and its activities in the first year of existence 
shall be financed from the national budget.  
 
 
Content Requirements 
 
The Statute “On the public service television and radio broadcasting system” does not 
specify any content requirements pointing to the Policy Statement (or programme 
concept) that will guide on these issues. On 21 November 1997, the parliament 
adopted its Resolution “On the creation of a Television and Radio Organisation of 
Public Service Broadcasting” by which it approved the Policy Statement of Public 
Service Television and Radio Broadcasting.82 The declared goals of public service 
broadcasting were the following: 
 

• "Implementation of the system of public service broadcasting as an 
informational guarantor of human rights, for access to pluralistic information, 
and provision for the existence of independent media, controlled by society, on 
the basis of the granting of adequate status to non-governmental television and 
radio organisations"; 

• "Granting of free access to national broadcasting channels to a broad range of 
local ... television and radio organisations (irrespective of their form of 
ownership), as well as representatives of political parties, civic and religious 
associations"; 

• "Preservation and information about the best examples of the national culture 
and art, informational protection of national interests and the national 
spirituality, development of respect for general human values and general 
societal interests"; 

• "Realisation of broad information support for various political and social 
movements that contribute to the progress of Ukrainian statehood".  

                                                 
82 ???????? ? ????????? ???? ??????? (??? )  (Herald of the Supreme Rada of Ukraine), 1998, 
N 11-12, p. 51. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 42

According to the Policy Statement, the Public Service Broadcasting Company shall be 
expected to produce 40 per cent of the programming, broadcast 40 per cent of the 
programming supplied by regional companies with the addition of 20 per cent of foreign 
programming. Its programming will consist of equal shares (20 per cent) of: i.) political 
and social programmes, ii.) public affairs and educational programmes, iii.) cultural and 
educational programmes, iv.) special programmes for children and young people, and 
v.) entertainment and films. 
 
For the period of “establishment” of public broadcasting 10 per cent of airtime in the 
Statement was allocated to commercials. 
 
 
Recent Developments 
 
One of the slogans of the “Orange Revolution” in Ukraine in late 2004 was the 
transformation of the propagandist state-run National Television into public service 
broadcasting companies. The new President Viktor Yushchenko and then Prime-
Minister Yulia Timoshenko stated several times that this was on the agenda of the new 
government.  
 
On 21 June 2005 following the parliamentary hearings that took place 13 April 2005, 
the Supreme Rada adopted a resolution that promised fast adoption of the revised 
1997 Statute “On the public service television and radio broadcasting system” and its 
implementation in the near future. The basic changes that were planned sought to 
simplify the governing structure. The Supervisory Board of 30 persons was to become 
the sole body that appoints the management of the public service broadcasters. The 
Resolution already instructed the Government to allocate funding of public service 
television and radio in the 2006 budget.83 Furthermore, it charged the Government with 
the transformation of the national television channels UT-1 and UT-2 as well as 
national radio channels UR-1, UR-2, and UR-3 into institutions of public service 
broadcasting by the end of 2005. None of these instructions were implemented. 
 
On 8 July 2005 the new bill was adopted by the Supreme Rada in the first reading. On 
6 October and on 3 November 2005 the Parliament held the second reading of the bill 
and both times sent it back to the parliamentary committee on freedom of speech and 
information for redrafting. On 22 December 2005 Rada discussed for the bill again in 
the second reading, it was put for a vote, failed to get support of the majority of the 
deputies and is therefore considered rejected. Only 119 members of Parliamentvoted 
in favour of the adoption of the bill in the second reading, 192 deputies then voted for a 
new second reading after further redrafting, while 226 votes are needed to pass any 
decision in Rada. 
 
In 2006 the goal to facilitate the fast adoption of a revised version of the Statute “On 
the public service television and radio broadcasting system” was put on the Action Plan 
concerning Ukraine obligations vis-a-vis the Council of Europe as well as the Action 
Plan Ukraine-NATO. Both plans were approved by Presidential Decrees.  
 
Nevertheless, 2006 was marked with the national elections to the Rada in March and 
subsequent crisis over the formation of the Cabinet of Ministers, which ended only in 
mid-summer. As a result no new bill on public service broadcasting was discussed by 
                                                 
83 ???????? ? ????????? ???? ??????? (??? ) (Herald of the Supreme Rada of Ukraine), 2005 
?., N 28, ??. 377. 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 

 43

the Parliament and its committees. As of October 2006, the new bill was not expected 
in the Supreme Rada until mid-2007.84 
 
 
                                                 
84 Interview of Andrei Richter with Andrei Shevchenko, chair of the parliamentary committee on 
freedom of speech and information, Vienna, 14 October 2006. 



  

44 

CONCLUSIONS  
 
 
In a post-Soviet transitional society denationalization of state broadcasting and its 
replacement with public service television and radio allows the public to gain access to 
ideas of different political parties and groups, including oppositional, diversified sources 
of information on events taking place at home and in the world. Here public service 
broadcasting plays not only a cultural and educational role but is also of social and 
political importance. Public service broadcasting allows the citizens to freely discuss 
their problems, and not just those issues determined by the government. Public service 
broadcasting is an important guarantee of informational pluralism, ideological diversity, 
and also of professionalism of the mass media. The standards of public service 
broadcasting would improve the standards of journalistic work in other quality media. 
 
Of special importance is the fact that television remains the main source of information 
in the CIS countries. No wonder that in the post-Soviet states that managed to make 
the transfer to public service broadcasting in earnest, public channels despite low 
ratings are more trusted than private broadcasters.85 
 
The public service broadcasters in the post-Soviet states should not serve as a veil for 
the continuation of governmental control over the media. Therefore, public service 
broadcasting should reflect the standards adopted, for example, in the 
Recommendation No. R (96) 10 of the Committee of Ministers to member states on the 
guarantee of the independence of public service broadcasting. 
 
The countries of the CIS do have an opportunity to implement the highest international 
standards concerning organization and legal regulation of public service broadcasting 
provided for by the Council of Europe and other international organizations. However, 
the implementation is quite controversial. It seems that it is more important for national 
legislatures to adopt acts including ready-made models of public service broadcasting 
that comply with standards of the Council of Europe and at the same time to retain the 
control over the broadcasting service, rather than to establish a genuine public service 
television that functions in order to satisfy the interests of society. It is a common 
practice in the countries of this study to change some “details” of the originally 
envisaged public service broadcasting laws in the course of the legislative process so 
that most of its provisions meant to secure the independence of public service 
broadcasting have no effect. Another “scholastic” way to counteract public service 
broadcasting is to lay stress on declarative provisions, without providing their actual 
enforcement. So far, paradoxically, the quality of legal regulation of public service 
broadcasting in general is relatively high, but its functioning is unsatisfactory. Another 
general problem is that governments tend to retain economic mechanisms, first of all 
budgetary funding, as a leverage for possible pressure upon public service 
broadcasters.  
 
The functioning of public service broadcasters suffers from three “Achilles' heels”. First, 
the principles of formation of managing bodies does often neither guarantee 
independence to such bodies nor result in the widest possible representation of a given 
society. Past experience shows that appointment via democratic and transparent 
                                                 
85 For example, public trust in Estonia to public ETV is 52 percent, to ER – 49 percent, while the 
trust to private TV channels is 35 percent, private radio – 31, and newspapers – 34 percent. 
See: Estonia / EU Monitoring and Advocacy Program of the Open Society Institute. Television 
across Europe: regulation, policy and independence. Monitoring reports. Vol.1. Budapest, N.Y., 
2005. P. 565. 
 



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 
 

  
45 

procedures to the managing bodies of public television companies of either former 
state channels managers or inexperienced managers is a frequent practise. In turn, this 
predetermines a pro-governmental orientation of public service broadcasting. The 
same is true of the supervisory bodies to the extent that they are established in ways 
leading to the domination of the interests of the ruling political forces.  
 
Second, the system of financing public service broadcasters does not secure their 
independence. The lack of clear rules and guarantees for budget financing and 
significant discretionary power of governmental bodies concerning economic decisions 
(including how much money to allocate to the budget of the public service 
broadcasters) cause a significant dependence of the public service broadcasting 
system on state authorities. The introduction of a license fee, a measure that might 
change conditions drastically, is postponed indefinitely in the countries under 
examination. Nevertheless the absence of a license fee anywhere in the post-Soviet 
world (including the Baltics) has also other reasons. The standards of living in this part 
of the world are much lower than in countries with developed public service 
broadcasting systems, and this puts a brake on any attempt to introduce an additional 
form of tax. Moreover, the motivation of the population to pay for public service 
broadcasting is low, which can be explained by the intense growth of commercial 
private TV and radio in the post-Soviet states taking place before the birth of public 
service broadcasting. A certain dependence of the majority of the population on light 
entertainment programmes has been created. The transformation of state broadcasting 
with little popularity into public service broadcasting led to the perception that public 
service broadcasting is despite its importance only an addition to the existing system of 
private television and radio. It can fill the niche and educational interests of the 
audience but it is not considered as a national good and value – like it is in the U.K. or 
Canada. To compare, almost everywhere else in Western Europe public service 
broadcasting was established earlier than private broadcasting (in some countries by 
decades). There commercial broadcasting was and in some cases still is felt as an 
addition to the backbone of the broadcasting system – public service television and 
radio. Altogether these arguments point to the perception that the main source of funds 
for public service broadcasting in the post-Soviet countries will remain payments from 
the state budget even in the long-term.  
 
Third, the ability of society to control the activities of a public broadcasting company is 
very low. The inclusion of members from public organizations into governing bodies 
aims at providing compliance with European standards concerning the representation 
of society in managing bodies. However, neither the law nor the practice knows 
mechanisms for feedback between such bodies and citizens (including mechanisms of 
accountability of the former). Furthermore, the laws do not include prov isions for the 
direct control of society over public service broadcasters’ activities. So far, public 
service broadcasting does not progress in its transformation from public 
“representation” to public “participation”. 
 
The tendency of governments to provide control over public service broadcasting 
became obvious in situations when highly important events took place in the countries 
of this study, especially during election campaigns. An enticement to preserve state 
control over broadcasting channels as the most powerful electoral resource still 
overcomes other pro public service broadcasting arguments. It leads to crises and 
even scandals which are usually followed by a transformation of principles of public 
service broadcasting aimed at enhancing participatory regulation. This process in turn 
yields no results due to alterations introduced to other “details”. It seems that unless  



Public Service Broadcasting Regulation in the Commonwealth of Independent States 
 

  
46 

the main goal of government in the CIS space moves away from satisfying in a formal 
manner the standards set by international organizations, and focuses instead on the 
satisfaction of the actual needs of society for a system of broadcasting that is of a 
pluralistic nature and controlled by society, all attempts to introduce genuine public 
service broadcasting service are doomed to fail. 
 


